برای تماس کلیک کنید 02166594014

کیسه گونی جهت پر کردن انواع سبزیجات خشک

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 13 اسفند 1401 در ساعت 8 : 48 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کیسه گونی جهت پر کردن انواع سبزیجات خشک

همه ی ما روزانه از سبزیجات به شیوه های مختلف استفاده می کنیم، چه به صورت تازه و چه به صورت خشک، این سبزیجات خواص منحصربفرد خودشون را دارند. سبزی خشک مجموعه ای از سبزی های خوراکی و خوش عطری است که برای تهیه ی غذاهای مختلف استفاده می شود و به نوعی موجب خوشمزه تر شدن غذاها می شود.

سبزیجاتی که قابلیت خشک شدن دارند و به نوعی برای خشک کردن مناسبند، در برخی از فصل ها به صورت فراوان در دسترس هستند، مردم این سبزی ها رو با روشهای مختلف خونگی و صنعتی خشک کرده و در تهیه ی غذاها و گاهی نوشیدنی های مختلف استفاده می کنند. به صورت کلی سبزیجات چه تازه و چه خشک شده دارای مزایای بیشماری هستن.

انواع سبزیجات خشک، خواص و موارد مصرف آنها

مرزنجوش خشک

مرزنجوش گياهي بسیار خوشبو و از خانواده ی اورگانو محسوب می شود، این سبزی تا طول ۷۰ سانتي‌متر رشد مي‌كند. برگ‌هاي گیاه بيضي شكل بوده و برای تهیه ی غذا در آشپزي و همچنین پزشكي سنتي به کار می رود.  معمولاً گياه تازه مرزنجوش کمتر در دسترس قرار می گیرد و مردم برای استفاده اون رو از عطاري‌ها و فروشگاه ها تهيه می کنند.

موارد مصرف مزرنجوش خشک

سبزی مرزنجوش در کشور ما به عنوان طعم‌دهنده ی غذا (ادویه) مصرف می شود، اما در آشپزي و تهیه ی غذاهای سایر کشورها مانند ايتاليا همراه با گوجه‌فرنگي، انواع كلم و لوبيا سبز، سوپ، خوراك تخم‌مرغ و گوشت كاربرد فراوانی دارد. اضافه كردن این سبزی به انواع سس سالاد طعم و مزه ی دلنشینی ایجاد می کند.

مرزنجوش خشک برای طعم دار کردن گوشت و تهیه دلمه یا مرغ و ماهی شکم‌ پُر گزینه بسیار مناسبی است. حتی مانند نعناع می‌توانید آن را به ماست و سالاد هم اضافه کنید. استفاده از مرزنجوش در تهیه آش و سوپ هم مورد استفاده قرار می گیرد.

آویشن خشک

آويشن گياهي خیلی معطره که گاهی تا ارتفاع ۴۵ سانتي‌متری رشد می کند و انواع گوناگونی دارد، آویشن گونه و انواع مختلفی دارد که در کشور ما بیشتر نوع آويشن شيرازي اون طرفدار بسياري دارد و نوع تازه ی اون در نقاط کمی از کشور در فصل های خاصی در دسترس است.

موارد مصرف آویشن خشک

این سبزی محبوب دارای خواص دارویی زیادی است و غیر از خواص دارویی اون به تازگی به عنوان یک عطر و طعم دهنده ی خوشبو در خیلی از رستوران‌ها، در كنار نمك و فلفل روي ميزها به چشم می خورد. این سبزی همچنین در پخت انواع غذاها و سس‌ها استفاده مي‌شود. همچنین برای تهیه پیتزا از آویشن استفاده می کنند.

پیازچه خشک

پيازچه گياهي پرطر فدار با رایحه ی ملايم پياز است که هم ريشه و هم ساقه‌ ی آن مصارف زیادی دارد؛ این سبزی در خاك مرطوب، غني از املاح و تقریباً در هر نوع آب و هوايي قابلیت کشت و رشد دارد و انواع مختلف این سبزی شكل، عطر و طعم متفاوتي داند.

موارد مصرف پیازچه خشک

پیازچه در ایران پاي ثابت سفره و جزو مهمی از سبزي خوردن محسوب می شود، این سبزی در ترکیب با پوره سيب‌زميني، تخم‌مرغ و انواع سالاد طعم دلچسبی به غذا مي‌دهد، همچنین این سبزی در تهیه ی بسیاری از انواع غذاهای دريايي كاربرد دارد. معمولاً هنگام پخت غذاهاي گوشتي، ۳-۲ عدد پيازچه را همراه هويج و جعفري به غذا اضافه می کند تا بوي زهم غذا از بین برود.

ترخون خشک

ترخون یک سبزی خوش عطر و دارای برگ‌هاي باريك و تيره‌ رنگ است، ارتفاع این سبزی در مواردی تا يك متر مي‌رسد. در اوايل بهار ساقه ی تازه دارد و در بقیه ی فصل ها دارای ساقه ی خشك و سفته که قابل استفاده نيست. عطر گیاه شبيه به باديان است و در فصل های سرد سرما در دسترس نیست. گیاه ترخون طبیعت گرم و خشکی داره و نوع وحشی آن خیلی گرمتر و خشکتر از نوع کاشته شده. آن است. ترخون خشک کننده ی رطوبتهاست و بادها و گازها و اخلاط لزج را از بین می برد0.

موارد مصرف ترخون خشک

سبزی ترخون را يكي از بهترين طعم‌دهنده‌ ها نام می برند. در کشور ما در تهيه ی انواع ترشي، شوریجات و گاهی به عنوان سبزي خوردن مصرف مي‌شود. اما این سبزی رو در تهيه و پخت انواع خوراك دريايي، مرغ، بوقلمون،‌ دل، قلوه، جگر و تخم‌مرغ هم استفاده می کنند.

سبزی ترخون رو می توانید هنگام پخت با تخم مرغ، غذاهای دریایی، مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گوساله به خوبی جفت کنیند. طعم این سبزی به جز لیمو با سایر طعم ها ترکیب نمی شود، به همین دلیل به طور معمول ماده ای مناسب برای تهیه ی ماریناد به حساب می آید.

رزماری خشک

رزماري جزو گروه سبزیجات معطراست و به نوعی از معطرترین سبزي‌هاست؛ متاسفانه این سبزی در آشپزي ايراني کم کاربرد دارد اما به تازگی دارد جاي خودش رو باز مي‌كنه. این سبزی، گیاهی هميشه سبزه كه وقتی به رشد كامل می رسد ارتفاع اون گاهی به يك و نيم متر مي‌رسد. این سبزی دارای گل‌هاي آبي‌ رنگ است و در هواي آفتابي و جاهای دور از باد به خوبی رشد مي‌كند.

موارد مصرف رزماری خشک

 رزماری دارای رایحه ی قوی و عطر خوشی است که همین رایحه باعث شده تا آن را برای طعم دار کردن غذاها در كنار انواع خوراك مرغ و گوشت قرار بدهند، همچنين از آن براي تهيه انواع سس استفاده می کنن، می توانید این سبزی را همراه با سيب‌زميني و كدو حلوايي هم سرو کرده و مصرف کنید.

زیره خشک

زيره جزو گياهان ۲ ساله ست که تا ارتفاع حداكثر ۶۰ سانتي‌متر رشد می کند، بذر و تخم این گیاه عطر و طعمي شگفت‌انگيز دارد، در هواي گرم و خشك به خوبی رشد می کند و بيشترين مورد مصرف آن در آشپزي به سبک هندي، عربي، تركي و ايراني خودش رو نشون می دهد.

موارد مصرف زیره خشک

ایرانیان معمولا زیره را با زیره پلو می شناسند، زيره در انواع سیاه و سبزش کاربردهای فراوانی دارد، زیره سياه معمولاً به همراه انواع كلم، سيب‌زميني و شلغم غذا رو خوش ‌عطر مي‌كند و از نفخ و ورم معده هم جلوگيري مي‌كند. این گیاه را در تهيه انواع كيك، بيسكويت و پاي هم استفاده می کنند، همچنین از زیره دمنوش هم درست می کنند که برای لاغری مفید است.

گشنیز خشک

گشنيز جزو زيبا‌ترين و پرمصرف‌ترين سبزي‌ها در کشور ماست. این سبزی در فصل بهار و موقع رشد كامل، گل‌هايی به رنگ صورتي و سفيد مي‌دهد و دانه ی این سبزی در رده ی پركاربردترين ادويه‌ها در آشپزي و طب سنتي قرار دارد.

موارد مصرف گشنیز خشک

 سبزی گشنیز در آشپزي و پخت و پز کشورهای مكزيك، هند و تايلندي مصرف فراوانی دارد. در کشور ما این سبزی به صورت تازه و در سبزي خوردن استفاده می شود. این سبزی را در داخل سبزي‌هاي تركيبي براي درست کردن انواع غذاها به کار می برند. در ایران برای تهیه ی خورش‌ت هایی مانند خورشت قليه، قورمه‌سبزي و مرغ ترش از گشنیز استفاده می کنند. این گیاه را به عنوان دمنوش هم مصرف می کنند.

ریحان خشک

ريحان جزو گیاهان معطر و يك ساله ست که ارتفاع اون حداكثر به ۶۰ سانتي ‌متر می رسد. رایحه و طعم این سبزی تركيب سبکی از فلفل و سير است. این سبزی هم در سبزی خوردن استفاده می شود و هم به عنوان طعم دهنده در برخی غذاها به کار می رود.

موارد مصرف ریحان خشک

 اگه ریحان را برای عطر مخصوصش استفاده می کنید بهتر است که از تازه ی این سبزی استفاده کنید چون هنگام خشک شدن عطر آن تقریبا از بین می رود. این سبزی را در انواع سالاد در ترکیب با گوجه‌فرنگي، انواع سس پاستا، مرغ و در كنار هويج و كدو استفاده می کنند.

شوید خشک

شويد یا شبت سبزی ای يك‌ساله با رشد خیلی سريع است. این گیاه دارای رایحه ای خوش و ارتفاعی در حدود ۹۰ سانتي‌متر است، این سبزی غیر از اینکه عطر و طعم منحصر به فردی دارد خواص دارويي بی شماری هم دارد.

موارد مصرف شوید خشک

مصرف شوید رو معمولاً حکمای طب سنتی برای مبتلايان چربي خون معرفی می کنند، این سبزی پاي ثابت باقالا‌پلو محسوب می شود و معمولاً برای تهیه ی ترشي هم کاربرد دارد. شويد خام گزینه ی مناسبی برای سازگاری دستگاه گوارش است, چون هضم راحتی دارد.

شويد رو بیشتر برای تهیه شوید پلو، باقلا پلو، سالاد سيب‌زميني، انواع سوپ، سس و خوراكي دريايي مصرف می کنن. برای ساخت سس های خوش طعم می توانید چند ساقه شويد را همراه با يك پيمانه سركه، روغن زيتون، نمك و فلفل‌ سياه مخلوط کرده و روی انواع سالاد استفاده کنید.

 

 

نعناع یا نعنا خشک

نعناع جزو پرمصرف‌ترين و پرطرفدارترين سبزي‌هاست كه انواع مختلفی هم دارد. در این میان نعناع فلفلي معروف‌ترین نوع آن به شمار میاد؛ این گیاه رشد سريعي داشته و به‌راحتي در خانه و گلخانه های کوچک قابل پرورش است.

موارد مصرف نعناع خشک

از نعناع معمولاً در ساخت آدامس تا انواع نوشيدني سرد، شيريني، سالاد ميوه و انواع خوراك استفاده می کند. اگه این سبزی را در سركه بخوابانید، طعم خوبي پیدا می کند. این سبزی را در خیلی از خورش‌هاي ايراني استفاده می کنند و از گذشته تا الان به عنوان همراه هميشگي ماست و خيار نام برده شده است.

نعناع را از گذشته برای طعم دادن به دوغ، ماست و خیار، تزئین انواع غذاها، کباب ها تهیه انواع نوشیدنی، سالاد و شربت های متنوع به کار می برند.

پونه کوهی یا اورگانو خشک

اورگانو که نام ديگه ی آن همون پونه ی‌كوهی است. در ايران بیشتر نوع خشك آن را در عطاري‌ها می شود دید، البته در نقاط کمی از ایران می شود تازه ی آن را پیدا کرد و اگر بذر آن را داشته باشين می توانید خیلی راحت آن را در خانه پرورش دهید.

موارد مصرف پونه کوهی خشک

این سبزی بیشتر در آشپزی و تهیه ی غذاهاي ايتاليايي كاربرد دارد؛ پونه کوهی در تهیه ی انواع سس گوجه‌فرنگي و سرو خوراك پاستا استفاده مي‌شود. می توانید آن را با بادمجون و غذاهای پنيري هم مصرف کنید. پونه را برای تهیه سالاد، خوش طعم کردن گوشت، مرغ، ماهی و همچنین تهیه ماست و دوغ، دمنوش و چای و انواع شربت به کار می برند.

برگ بو خشک

برگ‌بو درختي هميشه سبزه كه دارای برگ‌هاي معطر و خوشبوئه. در ایران متاسفانه فقط می توانید نوع خشك این گیاه را تهيه کنید.

موارد مصرف برگ بو خشک

برگ بو را در انواع سوپ‌ها، سس‌ها و خورش‌ها می ریزند و از عطر خوش آن استفاده می کند. برای درست کردن خوراك زبان، ژيگو، سيراب شيردان، كله‌پاچه و آب قلم می تواند نقش اساسی داشته و بوي زهم گوشترا بگیرد.

جعفری خشک

جعفري گياهي خوشبو و ۲ ساله ست كه ارتفاعی در حدود ۶۰ سانتي‌متر دارد؛ تازه ی این گیاه در همه ی فصل های سال در دسترس است.

موارد مصرف جعفری خشک

 در تمام دنیا جعفري یکی از پر مصرف‌ترين سبزیجات محسوب می شود؛ این سبزی جایگزینی عالی براي اکثر سبزي‌ها به شمار میاد. برگ های تازه ی این سبزی در تزئین انواع غذاها به کار برده می شود.

 

شنبلیله خشک

شنبلیله گیاهی با نام علمی Trigonella foenum-graecum است. ارتفاع این گیاه به ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد. شنبلیله دارای برگ‌های سبز و کوچکی بوده و گل‌های سفید آن دارای غلافی است که تخم‌های کوچک و قهوه‌ای گیاه در آن قرار دارند. از خواص بی‌شمار شنبلیله می‌توان به رفع کم خونی، درمان بی‌مزگی دهان، پایین آوردن تب،‌ رفع شوره‌ سر، درمان اختلالات گوارشی، سوءهاضمه، بیماری های تنفسی، درمان زخم دهان، گلودرد، دیابت، درمان التهاب، درمان زخم و درمان بی خوابی اشاره کرد.

موارد مصرف شنبلیله خشک

برگ‌های گیاه شنبلیله را هم به صورت تازه و هم خشک استفاده می کنند. تخم یا بذر شنبلیله هم مصرف خوراکی داشته و به عنوان چاشنی غذا در سوپ و برخی از غذاهای خورشی استفاده می‌شود. تخم شنبلیله به عنوان ادویه و طعم‌دهنده در بسیاری از غذاهای کشورهای آسیایی استفاده می‌شود. می توانید پودر تخم شنبلیله یا سبزی خشک آن را در انواع سوپ، خورش و پاستا بریزید.

برای تهیه قورمه سبزی و تعدادی از خورشت ها هم شنبلیله استفاده می شود، البته اگر شنبلیله به میزان مناسب استفاده نشود ممکن است قورمه سبزی و غذاهای دیگه را تلخ بکند. همچنین از برگ‌های تازه‌ی گیاه شنبلیله در سبزی خوردن استفاده می کنند. از پودر تخم شنبلیله و همچنین سبزی خشک آن می توانید یک نوع دمنوش یا چای خوشمزه و انرژی‌زا درست کنید.

مرزه خشک

مرزه یکی از سبزی های موجود درخانواده نعناع است، این سبزی شباهت زیادی به ترخون دارد و برای اینکه با ترخون اشتباه گرفته نشود می توانید به برگ و گل های این دو گیاه دقت کنید، مرزه گیاهی یک ساله با برگ های صاف و گل های کوچک است. گیاه دارای برگ های زیاد و طعم فلفلی مانند است. استفاده از مرزه به عنوان یک داروی طبیعی به گذشته های دور بر می گردد. این سبزی می تواند طیف وسیعی از مشکلات، از جمله مشکلات پوستی، عفونت ها و مشکلات گوارشی رو درمان کند.

موارد مصرف مرزه خشک

مرزه را بیشتر به عنوان سبزی خشک و ادویه در غذاهایی مانند کالباس، گوشت و مرغ می میریزند و از طعم و مزه آن لذت می برند. همچنین اضافه کردن این سبزی به خوراک های دارای لوبیا، به جلوگیری از نفخ شکم کمک می کند و عطر و طعم خوبی به آنها می دهد. همچنین این سبزی را برای تهیه انواع سالاد به کار می برند که رایحه ی خوبی ایجاد می کند.

تره خشک

تره یکی از سبزیجات متعلق خانواده پیاز، پیازچه و سیر به شمار می آید. این گیاه دارای ساقه های سبز تیره و شبیه به پیازچه است، تره طعم بسیار ملایم و کمی شیرین و بافتی خامه ای دارد. از لحاظ کالری، جزو سبزیجات کم کالری است که می تواند به کاهش وزن کمک کند. تره همچنین شباهت زیادی با ساقه های پیازچه دارد با این تفاوت که تره مثل پیازچه ریشه یا پیاز ندارد و تنها به صورت ساقه است.

موارد مصرف تره خشک

سبزی تره را معمولاً هم به صورت تازه و هم به صورت خشک برای تهیه سوپ، کوکوی تره، املت تره، انواع خورشت، مرغ بریان، خوراک سیب زمینی، سالادهای مختلف از جمله سالاد سیب زمینی و … استفاده می کنند. همچنین این سبزی را به صورت خشک شده به عنوان طعم دهنده به انواع کباب و خورشت های متنوع اضافه می کنند.

 

اسفناج خشک

اسفناج یا اسپناخ با نام علمی Spinacia oleracea، گیاهی یک سال زی، از تیره دولپه ای ها، گیاهی گلدار با ساقه و برگ‌های نرم و لطیف است. این گیاه در اصل بومی آسیای مرکزی و غرب آسیا به شمار می رود. این گیاه از سبزیجات برگ دار بوده و می تواند آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. ارتفاع این گیاه تا ۳۰ سانتی‌متر رسیده و دارای برگ‌هایی با اندازه‌ها و شکل‌هایی مختلف است.

موارد مصرف اسفناج خشک

در ایران اسفناج را برای تهیه غذاهایی مانند املت، مخلوط گوشت و سبزیجات، تهیه لازانیا، ساندویچ های مختلف، تهیه سالاد، طعم دار کردن انواع سس، تهیه بورانی ماست و اسفناج، سوپ، انواع اسنک استفاده کرده و گاهی از این سبزی خورشتی به نام خورشت اسفناج هم درست می کنند که خیلی خوشمزه است.

 

 

کیسه گونی جهت پر کردن سبزیجات خشک|چاپ کیسه مواد پودری|گونی لمینت دار|گونی بسته بندی|گونی 25 کیلویی|گونی 10 کیلویی|گونی مواد شیمیایی|گونی و بسته بندی پتروبافت|کیسه پتروبافت|پتروبافت کیسه گونی|گونی پودر پنیر|کیسه گونی شیر خشک|کیسه گونی مواد آردی|گونی ادویه|گونی زردچوبه|مرکز تولید گونی و کیسه در تهران|تولید کننده کیسه آرد و سبوس در ایران|تولید انواع گونی و ارسال به تمام شهرستان ها|چاپ روی گونی آرد و برنج|

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :