برای تماس کلیک کنید 02166594014

جوش شیرین

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 7 اسفند 1401 در ساعت 10 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

جوش شیرین

جوش شیرین ماده است که با طبیعت و ساختار بدن انسان ناسازگاری دارد. کسانی که اطلاع ندارند بهتر است که بدانند که جوش شیرین از ترکیب یون سدیم و یون بی کربنات ساخته می شود. سدیم بی کربنات بصورت کریستال جامد و سفید رنگی است که معمولا بصورت پودر می باشد.

در آفریقای جنوبی جوش شیرین را به عنوان ماده بی کربنات میشناسند هنگامی که بی کربنات با یک عامل اسیدی مانند سرکه یا آبلیمو ترکیب شود ، فاسد میشود .این ترکیب اکثرا در شستشو و مواد شوینده استفاده می شود.

یکی از کاربردهای رایج  جوش شیرین ، استفاده در شیرینی پزی ها می باشد.

جوش شیرین یک ماده جایگزین برای مواد شیمیایی میباشد که با آن می توانید وسایل را تمیز کنید به نمونه های زیر دقت کنید.

مقدار کمی از جوش شیرین می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و می توانید در تمیز کردن از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده کردن از بی کربنات روی آلومینیوم خودداری کنید زیرا لایه نازک ناپایدار آلومینیوم را از بین میبرد.

مقدار کمی از بیکربنات و آب در رفع سطوح زنگ زده بسیار تاثیر گذار می باشد. توجه داشته باشید که درجه آب باید کم باشد.(آب هرچقدر خنک باشد بیشتر تاثیر می گذارد)

آشنایی بیشتر با این ماده

جوش شیرین با نام دیگر بی کربنات سدیم ماده ای شیمیایی است که در صنایع غذایی به خصوص تولید کیک و شیرینی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با cas no برابر 8-55-144 که نوعی نمک است از ترکیب یون Na و یون بی کربنات تشکیل می شود. ماده ی فوق یک کریستال جامد سفید رنگ است که اغلب ظاهر آن به صورت پودری می باشد.

چگونه این ماده باعث پف کردن خمیر نان و شیرینی می شود ؟

محصول فوق یک ترکیب قلیایی است و زمانی که با اسید ترکیب شود گاز دی اکسید کربن آزاد میکند. هنگامی که ماده ی فوق را به خمیر کیک یا نان اضافه میکنند ، حباب های کوچک کربن دی اکسید در خمیر گیر می افتند و باعث برآمدن و پف کردن میشوند. اسیدهایی که برای ایحاد این واکنش موثر هستند : شامل سرکه،آبلیمو،ماست و کرم تارتار … میباشد. این ماده به محض تجزیه شدن در اثر گرما ، گاز آزاد میکند که در این صورت برای انجام واکنش نیازی به اسید نداریم این آزادسازی گاز عموما در دمای بالای 80 درجه سانتی‌گراد (176 درجه فارنهایت) اتفاق می‌افتد.
اگر خمیر حاوی آن در دمای اتاق گذاشته شود، به آرامی بالا می آید و خمیر حالتی کرکی شکل به خود میگیرد که دلیل این حالت شروع واکنش های اسید و باز در درون خمیر میباشد. در مرحله دوم که خمیر در فر قرار گرفته میشود گرما موجب تسریع واکنش بین اسید و باز شده و همچنین منجر به تجزیه جوش شیرین می شود که در هر دو حالت گاز خروجی دی اکسید کربن تولید میشود.

علاوه بر موارد گفته شده این محصول میتواند در موارد زیر نیز موثر واقع شود:

  • ترد کردن گوشت و مرغ
  • حذف بو و مزه سرکه
  • جلوگیری از دلمه شدن شیر
  • حفط رنگ گل کلم و گرفتن بوی آن

آیا میدانید فرق بین این ماده و بیکینگ پودر در چیست ؟

محصول فوق یک ترکیب شیمیایی قلیایی است اما بکینگ پودر حاصل واکنش محصول فوق با اسید است. اسید داخل بکینگ پودر معمولا به شکل نمک است یعنی تا زمانی که مایعی اضافه نشود واکنشی رخ نخواهد داد. عموما از جوش شیرین در روش هایی استفاه میشود که در دستور پخت آن از مواد اسیدی مانند ماست استفاده بشود اما اگر در دستور پخت از مواد اسیدی استفاده نشود از خود بکینگ پودر که خود شامل اسید میباشد استفاده می گردد.

 

کاربردها و خواص

همانطور که پیشتر نیز گفته شد خواص این ماده فقط در شیرینی پزی نیست بلکه در موارد پزشکی، پوست، مو و دندان و استفاده های خانگی کاربرد دارد.

 

خواص این ماده برای پوست و مو

از این ترکیب میتوان به عنوان بوگیر طبیعی ، لایه برداری پوست ، نرم کننده دست ، تسکین دهنده و ماساژ پا ، تسکین خارش پوست استفاده کرد. همچنین از دیگر کاربردهای محصول فوق میتوان به مقابله با جوش سرسیاه ، پاک کردن سموم و دیگر ضایعات پوستی ، مقابله با شوره سر ، از بین بردن تیرگی زیر بغل و نرم کردن پوست آرنج و سر زانو نیز اشاره کرد.

با کمک این ماده میتوان اشیا و خارهای ریز فرو رفته در پوست را بیرون آورد ، برای بسیاری از ما گاها موقعیت هایی پیش می آید که اشیا ریزی مانند خار به درون پوست نفوذ میکند و خارج کردن آن کار راحت و آسانی نیست اما با کمک این محصول میتوان به راحتی این کار را انجام داد فقط کافیست قسمت آسیب دیده را روزی دو بار با محلول جوش شیرین و اب گرم بخیسانید و پس از چند روز به راحتی میتوان شی را بیرون آورد.

 

خواص این ماده برای دندان

بعنوان یک پاک کننده و تمیز کننده شناخته می شود به همین دلیل استفاده از آن بعنوان خمیر دندان نیز رایج است اما بدلیل خاصیت سایندگی مینای دندان در طول زمان استفاده مستقیم استفاده از آن بعنوان خمیر دندان توصیه نمی شود. بلکه می توان آن را خمیر دندان ترکیب کرد همچنین می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد و التهاب لثه را کاهش دهد.

 

این ماده می تواند به عنوان دهانشویه مورد استفاده قرار بگیرد و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و میکروبی منجر به پاکسازی دهان شود. برای این منظور نصف قاشق چایخوری از این ماده را با نصف لیوان آب گرم مخلوط نمایید و استفاده کنید.

 

موارد دارویی

از ترکیب فوق میتوان برای پیشگیری از سرطان استفاده کرد بدلیل اینکه بعنوان افزایش دهنده pH تومورهای اسیدی ، بدون تاثیر بر pH بافت های سالم و خون شناخته میشود هنگامی که PH در بدن از بین میرود ، بافت ها و ارگان های بیمار قادر به رشد و شکوفایی در بدن خواهد بود که باعث صدمه زدن به دیگر بافت ها و اندام ها میشود و سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد.

 

 

 

خواص این ماده برای معده

سوزش سر دل که به عنوان رفلاکس معده شناخته می شود می تواند قسمت فوقانی معده را تحت تاثیر قرار دهد و این حس ناخوشایند در گلو نیز احساس گردد. استرس، خوردن ادویه های زیاد و پرخوری از جمله مواردی هستند که می توانند منجر به ایجاد رفلاکس معده شوند.

برای تسکین سوزش معده از این ترکیب می توان به عنوان یک داروی کم هزینه و ارزان استفاده کرد که پس از خوردن غذا نوشیدن این محلول باعث کمک به رفع سوزش معده و خنثی سازی اسید معده می شود. یک قاشق چایخوری از این ماده را در یک لیوان آب سرد حل نمایید و مخلوط را به آرامی بنوسید تا تاثیر آن را بر سوزش معده مشاهده نمایید.
درمان نفخ ناشی از مصرف سبزیجات ، تسکین سوزش و خارش ناشی از آبله مرغان ، کاهش درد ورم لوزه و سرعت بخشیدن به فرایند درمان آن ، تسکین درد مفاصل ، درمان آفت دهان استفاده شود.

 

استفاده به عنوان ضدعفونی کننده:

محصول فوق خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و میتواند قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد.

 

شست و شوی لباس ها:

باعث نرم شدن لباس ها و از بین برنده بوی آن ها میشود

لکه های زرد رنگ و سرسخت روی یقه لباس و سر استین ها را از بین میبرد

به مواد شوینده خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی میدهد

توانایی از بین بردن لکه های روغنی و لکه های جوهر را دارد.

فواید در تمیز کردن خانه :

به عنوان پاک کننده و براق کننده جواهرات و زیورآلات، پاک کننده لکه های روی چوب ، پاک کننده قسمت فلزی اتو ، پاک کننده زنگ آهن از ابزار الات فلزی تمیز و درخشان کردن ظروف و مجسمه های کریستالی و بلور، مبلمان چوبی و حصیری بعنوان ضدعفونی کننده دستشویی و کف حمام، باز کننده لوله ها پاک کننده لکه مداد شمعی و جوهر ، دوده شومینه

 

جوش شیرین به جای نرم کننده های لباس

شما می توانید کمی بی کربنات به ماشین لباسشویی خود اضافه کنید تا بوی بد و کثیفی را از لباس های تان حذف کنید.

 

رفع لکه های قهوه و چای از فنجان با جوش شیرین

از بی کربنات می توانید در تمیز کردن فنجان های خود استفاده کنید و بی کربنات می تواند لکه های قهوه و چای را در فنجان ها از بین ببرد. برای تمیز کردن به یک اسفنج نیاز دارید و به یاد داشته باشید که در شستشو از آب گرم استفاده کنید .

 

تفاوت جوش شیرین و بکینگ پودر 

ترکیب جوش شیرین شیمیایی قلیایی است در صورتی که بکینگ پودر از ترکیب اسید با سدیم بی کربنات به وجود می آید.

شکل اسید موجود در بکینگ پودر معمولا مانند نمک است یعنی تا وقتی مایعی به آن اضافه نشود واکنشی روی نخواهد داد.

معمولا  در زمانهایی از جوش شیرین استفاده می شود که در دستور تهیه و پخت آن ، موادی اسیدی همچون ماست به کار برده شود.در غیر اینصورت ، خود بکینگ پودر که خود شامل اسید میباشد کارآیی  بیشتری دارد.

 

سایر کاربرد ها

ماده ی فوق یک ضد قارچ و دفع کننده طبیعی حشرات است و میتواند سوسک ها و مورچه ها را از خانه فراری بدهد. این ماده برای مقابله با آفت باغچه و از بین بردن علف های هرز نیز موثر میباشد.

 

کیسه گونی پودرجوش شیرین|چاپ کیسه مواد پودری|گونی لمینت دار|گونی بسته بندی|گونی 25 کیلویی|گونی 10 کیلویی|گونی مواد شیمیایی|گونی و بسته بندی پتروبافت|کیسه پتروبافت|پتروبافت کیسه گونی|گونی پودر پنیر|کیسه گونی شیر خشک|کیسه گونی مواد آردی|گونی ادویه|گونی زردچوبه|مرکز تولید گونی و کیسه در تهران|تولید کننده کیسه آرد و سبوس در ایران|تولید انواع گونی و ارسال به تمام شهرستان ها|چاپ روی گونی آرد و برنج|

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :