برای تماس کلیک کنید 02166594014

بوراکس چیست ؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 22 تير 1401 در ساعت 16 : 24 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

بوراکس چیست ؟

بوراکس چیست؟ کاربرد های Borax کدام است؟ چه خواصی دارد؟ برای آشنایی با این محصول و پاسخ به این سوالات ما را با خواندن این متن همراهی کنید. این ماده که با نام سدیم تترا بورات نیز شناخته می شود، در آب انحلال‌ پذیی خوبی دارد و محلول است و در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. بورات موجود در نام این ترکیب نشان می دهد که این ماده حاوی بور است و تمام بورات ها را می توان مشتقی از اسید بوریک دانست .

خواص و ویژگی ها

بور یکی از عناصر تشکیل دهنده ی زمین است که به مقدار کم در آب، خاک،گیاهان و حیوانات موجود می باشد. سالانه میلیون ها تن بوراکس صنعتی در سراسر جهان استخراج و تولید می شود.  این ماده در مواد شوینده، مواد آرایشی، دندان سازی و… مورد استفاده قرار می گیرد

ترکیب فوق در صنایع گوناگونی کاربرد دارد و از آن در تمیز کننده ها ، قارچ کش ها، حشره کش، علف کش، ضد عفونی کننده ها و… استفاده می گردد. 

جالب است بدانید اسلایم های بازی ای که در بازار موجود است از بوراکس به دست می آیند. در خانه نیز می توانید با لوازمی مانند آب، بوراکس ، چسب سفید (در صورت استفاده از چسب مایع اسلایم شما حالتی شفاف پیدا می کند) و رنگ غذا اسلایم های رنگی درست کنید. بازی کردن با این ترکیب خطری به وجود نمی آورد اما باید به طور جدی از بلعیدن آن خودداری نمود

borax  که یکی از ترکیبات مهم بور به حساب می آید بر اساس مقدار آب به سه دسته ی زیر تقسیم بندی می گردد:

- سدیم تترا بورات بدون آب Na2B4O7

- پنتا هیدرات Na2B4O7·5H2O

- دکا هیدرات Na2B4O7·10H2O

روش تولید

این ماده عمدتاً از منابع طبیعی به دست می‌آید.

در نتیجه، فقط تعداد کمی فرآیند صنعتی برای تهیه آن به‌ صورت مصنوعی وجود دارد. دی سدیم تترا بورات (borax) که حاوی 5 یا 10 مولکول آب باشد به‌ طور عمده از سنگ معدن بورات دارای سدیم تولید می‌ شود. سنگ معدن پیش از حل شدن در محلول آبی برگشتی جوشان که شامل مقداری بوراکس است خورد و شکسته می‌شود.

کلوخه‌ های تجزیه نشده (ذرات رس) موجود در محلول دوغابی جوشان به‌ منظور غلیظ و شفاف شدن محلول مورد نظر جداسازی می‌شوند. استفاده از خنک‌ کننده تبخیری در دما های مخصوص منجر به کریستالیزاسیون (crystallization) محصولات مورد نظر می‌ شود که در نهایت از محلول باقی‌ مانده جدا و خشک می‌ شود.

کاربرد بوراکس چیست ؟

از کاربرد های این ماده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاربرد های خانگی:

به علت خاصیت ضد عفونی‌ کننده و ضد قارچ این ترکیب با اضافه کردن مقدار مشخص این ماده به مخازن شوینده‌ ها می‌ توان قدرت پاک‌ کنندگی آن‌ ها را افزایش داد.

مخلوط کردن 1 فنجان از این ماده با دو فنجان آب گرم و یک قاشق غذاخوری آبلیمو می تواند سبب از بین رفتن زنگ زدگی شود. این ماده ی خمیری ساخته شده را به مدت 15 دقیقه بر روی زنگ زدگی های موجود بر روی قابلمه و یا سایر سطوح قرار دهید تا به راحتی از بین برود.

در پاک کردن سطوح سرامیکی خانگی باعث از بین رفتن رسوب و جرم‌ ها می‌شود.

می تواند اکسید های تشکیل شده بر روی فلزات را پاک نماید

برای تمیز کردن فرش لازم است تا 1/2 پیمانه از این ماده را با آب مخلوط نمایید

هر 3 الی 4 سال یک قاشق چای خوری بر روی خاک درخت های جوان سیب و یا 1 فنجان بر روی خاک درخت های سیب بزرگتر اعمال نمایید. این کار موجب افزایش بور موجود در خاک می شود که برای رشد میوه و بذر لازم می باشد

باعث از بین رفتن حشراتی مثل کک بر روی فرش‌ ها، تشک‌ ها و … می‌ شود. محلول این ماده را هر جا که فکر می کنید حشرات موذی ممکن است حضور داشته باشند همراه با مقداری قند و یا شکر بپاشید

محلول این ماده می تواند مانع از رشد علف های هرز شود

 2 پیمانه بوراکس را در 1 پیمانه آب حل نمایید. مخلوط ساخته شده می تواند به راحتی چسب های خشک شده را پاک نماید

مخلوط کردن یک فنجان از این ماده و آب گرم همراه با آب‌ لیمو می‌تواند باعث رفع زنگ‌ زدگی اشیا و ظروف خانگی شود.

کاربرد بوراکس در کشاورزی

-این محصول به‌ طور طبیعی رطوبت اضافی از گل‌ ها و شکوفه‌ ها را از بین می‌ برد و به آن‌ ها کمک می‌ کند تا از پوسیدگی جلوگیری کنند.

-اضافه کردن این ماده به ریشه درختان میوه می‌ تواند باعث از بین بردن آفت شود.

-در زمین‌ های کشاورزی و برای از بین بردن علف‌ های هرز و تقویت گیاهان قبل از کاشت از کود بور به مقدار خیلی کم استفاده می‌ شود.

صنایع غذایی

این ماده در بعضی کشور ها به عنوان یک افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از آن در ایالت متحده ی امریکا ممنوع می باشد. برای نگهداری خاویار از محصول فوق استفاده می شود در نتیجه در کشور آمریکا برای نگهداری خاویار از مقدار بیشتری نمک استفاده می نمایند تا بدون افرودن بوراکس مانع از فاسد شدن آن شوند. در اندونزی نیز استفاده از این ماده یک افزودنی رایج اما ممنوع به شمار می رود. در این کشور آن را به غذاهایی مانند نودل، میت بال، برنج بخار پز اضافه می کنند. با این وجود همواره سازمان های بهداشتی به مبتلا شدن افراد به سرطان کبد در اثر مصرف بیش از حد این ماده در بازه ی 5 تا 10 ساله هشدار داده اند.

در صنعت :

-برای تولید شیشه و دیگر محصولات سرامیکی استفاده می‌شود.

-در بسیاری از صنایع به‌ عنوان تنظیم‌ کننده pH و بافر بکار برده می‌شود.

-در صنایع لوازم‌ آرایشی این ماده را یک امولسیون کننده محسوب می‌ کنند.

-این ماده در صنایع شیشه، برای عایق‌ های فایبر گلاس، شیشه بوروسیلیکات و ظروف لعابی و همچنین به‌ عنوان یک بازدارنده آتش، یک افزودنی ضد یخ کاربرد دارد.

-از بین بردن آب سخت

ساخت اسلایم با بوراکس

از بوراکس برای تهیه اسلایم ها استفاده می شود. اسلایم یک وسیله بازی جذاب برای کودکان است و به رشد خلاقیت آن ها کمک می کند. بسیاری از خانواده ها می توانند با استفاده از بوراکس و چسب چوب، اسلایم را در خانه تهیه کنند. البته امروزه از مواد طبیعی مانند نشاسته ذرت به عنوان جایگزین این ماده استفاده می شود.

چرا این ماده به منظور نرم نمودن آب همراه با پودر های ماشین لباسشویی استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد این ترکیب می تواند سبب نرمی آب شود. بیش از 85 درصد خانه های موجود در ایالت متحده ی آمریکا دارای آب سخت می باشند . استفاده از همچین آب هایی در سیستم های ماشین لباسشویی می تواند سبب به وجود آمدن رسوبات در ماشین و چرک مرده به نظر رسیدن و خشک نمودن الیاف لباس ها شود.

اگر شما نیز از آب سخت استفاده می کنید می توانید 1/2 لیوان بوراکس را به همراه مواد شوینده معمولی خود به ماشین لباسشویی اضافه کنید. این ترکیب با حذف یون های سختی آب می تواند عملکرد شوینده های ماشین را تا حدودی بهبود ببخشد. با استفاده از این ترکیب لکه های موجود به راحتی از بین خواهند رفت و لباس شما بوی بهتری خواهد داشت. 

توجه نمایید که استفاده از این ترکیب در برخی کشور ها به عنوان تمیز کننده، لوازم آرایشی و یا افزودنی مواد غذایی ممنوع شده است و از جایگزین های آن استفاده می گردد. برای نرم کردن آب باید به طور طبیعی میزان یون های کلسیم و منیزیم محلول را حذف یا کاهش دهید . روش های بی خطر تر دیگری مانند استفاده از جوش شیرین، رزین های تبادل یون ، سدیم سسکویی کربنات به منظور نرم نمودن سختی آب کاربرد دارند.

مضرات

این ترکیب در دسته ترکیبات سبز و ایمن قرار دارد. ماده اصلی این ترکیب سدیم تترابورات است و به طور طبیعی نیز موجود است. اما به طور کلی هر ماده شیمیایی خطرات و عوارض خاص خود را دارد. به عنوان مثال در برخی افراد می تواند آلرژی زا باشد. همچنین در صورت تماس با چشم یا پوست می تواند تحریک کننده باشد و منجر به قرمزی و سوزش شود.

گونی پلاستیکی|گونی جهت پر کردن مواد پودری|گونی پلاستیکی خوراک دام و طیور|گونی لمینت|گونی پلاستیکی 3لایه|گونی لمینت|گونی کاغذی چند لایه,کیسه پلاستیکی,کیسه لمینت,گونی پلاستیکی,کیسه پتروشیمی,گونی مواد شیمیایی,کیسه بافی پتروبافت,گونی بافی پتروبافت,انواع گونی پلاستیکی ارزان, خرید گونی ارزان,

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :