برای تماس کلیک کنید 02166594014

اهمیت چاپ

10 / 10
از 3 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 8 تير 1400 در ساعت 11 : 36 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اهمیت چاپ

 

واژه چاپ یا همان ((چهاب)) را بر گرفته از واژه مغولی (چاو) دانسته اند که به معنای فشردن سطحی بر سطح دیگر است.همچنین چاپ در ترکی به معنی کوبیدن و یا حرکت مداوم همراه با کوبش است. چاپ در لغت به معنای نقش اثر مهر و نشان آمده است  و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه و تافت به عنوان مترادف آن بکار رفته است. چاپ در اصطلاح انتقال مطالب شامل نوشته ها تصاویر اعداد و علائم بر روی یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده و تکثر آن به شمارگان زیاد می گویند.

در صنعت چاپ نوعی چاپ بنام تامپو وجود دارد که این شیوه چاپ درگروه چاپ های گود قرار می گیرد، این مسئله به دلیل استفاده از کلیشه گود در فرایند چاپ می باشد. از ویژگی های این شیوه امکان چاپ روی مواد مختلف و متنوع  هم از نظر جنس مواد و هم از نظر شکل هندسی آنها می باشد بطوری که با این روش می توان بر روی سطح صاف، منحنی، گرد و حتی محدب عمل چاپ را انجام داد.

واسط چاپ در این روش،لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون می گویند. این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهرهای لاستیکی است با این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه ای دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می کند.

  • کالا های چاپ شده به روش تامپو

این نوع چاپ برای نبلیغی بر روی اشیای گوناگون مثل تقویم، سررسید، لیوان، کاغذ بکار میرود.چاپ لترپرس یا چاپ ملخی که نوعی ماشین لترپرس است از قدیمی ترین ماشین های چاپ محسوب می شود. در واقع کاربرد حروف سربی گوتنبرگ مخترع آن بود در این شیوه چاپ بکار گرفته می شود.هرچند نسل ماشین های ملخی رو به انقراض است اما هنوز کارهایی با استفاده از ماشین های ملخی انجام می شود.از جمله کارهای کم تیراژ همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه ها و شماره زنی. در واقع طیفی از امواج الکترومغناطیس که انرژی بالایی داشته و همان چیزی است که در نور خورشید نیز وجود دارد از این اشعه برای خشک کردن رنگ های چاپ و پوشش های مختلف استفاده می کنند.مرکب و پوشش های که با سیستم های خشک می شوند بدون بو هستند و پس از خشک شدن روی هم نمی چسبد.

ماشین ها در همه روش های چاپ به دو صورت زیر ساخته می شوند:

  1. ورقی (یعنی تغذیه سطح چاپ شونده بصورت ورق ورق یا تک تک)
  2. رول (یعنی تغذیه سطح چاپ بصورت نوار ممتد و پیوسته)

در ماشین های جوهرافشان فرمت به جای ورقی اصطلاح ماشین های تخت بکار میرود و در موارد دیگر مثل ماشین های گرد زن یا چاپ روی بطری و اشیای سه بعدی ممکن است نام های دیگر بکار رود ولی در مفهوم تعریف کلی حاصلی ایجاد نمی کند. ماشین افست چاپ روزنامه، ماشین سیک اسکرین چاپ پارچه و ماشین فلکسو برای چاپ کاغذ دیواری، ماشین های هلیوگراور چاپ لفاف، معمولا همگی بصورت رول ساخته می شوند.ماشین های چاپ مربوط به همه روش های چاپ ممکن است بصورت تک رنگ یا چند رنگ ساخته شوند.دستگاهی که بتواند در یک بار عبور سطح چاپ شونده، یک رنگ مرکب را به آن منتقل کند، یک ماشین چاپ تک رنگ است. برای مثال در چاپ افست ورقی، مجموعه مرکبدان،نورد های مرکب، مخزن آب و نورد های انتقال رطوبت، سیلندر چاپ، سیلندر لاستیک و سیلندر پلیت که در ارتباط با هم کار می کنند یک یونیت چاپ امنیت را تشکیل می دهند.

چنانچه به جای یک نوبت در فاصله قسمت تغذیه (ورودی) تا قسمت تحویل(خروجی) ماشین های چاپ چند یونیت چاپ تک رنگ، بیشترین مقدار ماشین های چاپ بصورت دو رنگ و چهار رنگ ساخته می شوند.در ماشین های ورقی و رول ترکیب های مختلفی از یونیت های چاپ (چند رنگ) ارائه می شود و متناسب با نیاز سفارش دهندگان ماشین های پنج رنگ، ده رنگ و بالاتر نیز ساخته می شوند. در مواردی این ترکیب بندی به صورتی است که همه رنگ ها در یک روی کاغذ چاپ شوند و در بعضی ماشین ها، چند رنگ در یک طرف چند رنگ و در طرف دیگر کاغذ قابل چاپ است.

از بارزترین مشخصه های یک بسته بندی خوب، به طرح و کیفیت چاپ روی آن می توان اشاره کرد. بدین منظور صنایع تولیدی پتروبافت همواره در راستای جلب رصایت مشتری در صدد ارتقای کیفیت و حفظ زیبایی چاپ بر روی بسته بندی های خود برآمده است.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :