برای تماس کلیک کنید 02166594014

تعاریف و ویژگی های بسته بندی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 8 تير 1400 در ساعت 11 : 36 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تعاریف و ویژگی های بسته بندی

بسته بندی در بهترین تعریف به عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می شود که هدف از آن آماده سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف می باشد.

بسته بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است که در بنیادی ترین شکل خود، کارکردهای محافظت، نگهداری، حمل ونقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل می شود. بسته بندی نوعی عملکرد خدماتی است که به خودی خود نمی تواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است.

در واقع بسته بندی به معنای هر نوع محصولی از هر جنس و ترکیبی با هر گونه ماهیت و طبیعتی است که بتواند به عنوان بسته ای برای مقاوم سازی، حمل ونقل، جابجایی، تحویل و ارائه خوب کالا از ماده خام گرفته تا محصول آماده را از تولید کننده به مصرف کننده برساند.

بسته بندی وسیله ای تضمین برای مصرف کننده نهایی است در شرایطی سالم با حداقل هزینه کلی است و عاملی برای مقدار مشخصی از یک کالا را در زمان مشخص و در چهارچوب مشخصات خاصی در خود نگاه می دارد.

این عامل بسیار مهم می تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات فنی و شیمیایی، تاریخ مصرف، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، محافظت آن کالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد.

ویژگی های بسته بندی:

  • محافظت و نگهداری کالا به منظور از حفاظت پیشگیری از آسیب فیزیکی
  • آسودگی در استفاده از محصول با استفاده از بسته بندی مدرن

در جایی که رقابت بین شرکت ها پیش می آید؛ بسته بندی برتر می تواند در شناخت محصول شرکت از محصول رقبا مفید واقع شوند، به عبارتی بسته بندی با کیفیت بالا می تواند همانند یک فروشنده موفق در تبلیغ کالای درون خود کارآمد باشد.

بطورکلی بسته بندی دارای 4عملکرد و یا وظیفه اصلی است:

  1. عملکرد تکنیکی و حفاظتی
  2. عملکرد اقتصادی
  3. عملکرد تبلیغاتی
  4. عملکرد اطلاع رسانی بسته بندی و فروش

لازم به ذکر است که در جوامع پیشرفته تر به اطلاعات نوشته شده روی بسته بندی ها توجه دقیق تری می شود در واقع هر بسته ای که توضیحات و مشخصات بیشتر درباره محصول و مواد تشکیل دهنده آن داشته باشد، قابل اعتمادتر است. در عملکرد تبلیغاتی بسته می بایست دارای نام تجاری مخصوص و همچنین علامت تجاری مختص به خود (آرم، لوگو تایپ یا آرم نوشتاری) و جملات و شعارهای تبلیغاتی که کالا را معرفی می نماید باشد.همچنین طراحی های زیبا، انتخاب رنگ بجا و فرم مناسب بسته بندی را از میان دیگر بسته ها متمایز می سازد و آن را دارای شخصیت مخصوص به خود و هویت خاص می کند. در این زمینه هر چه انتخاب رنگ مناسب تر باشد و فرم بسته بندی عقلانی تر، آرم قابل دیدتر و نام زیبا تر و خوانا تر باشد، جذابیت بیشتری برای مصرف کننده ایجاد می کند.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :