برای تماس کلیک کنید 02166594014

بذر پنبه چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 18 شهریور 1402 در ساعت 10 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بذر پنبه چیست؟

برای پاسخ به سوال بذر پنبه چیست؟ باید به این نکته توجه داشته باشید که پنبه، الیاف بذر-موی چندین گونه از گیاهان از جنس Gossypium، متعلق به خانواده هیبیسکوس یا خطمی (Malvaceae). پنبه، یکی از محصولات کشاورزی پیشرو در جهان، به وفور تولید می شود و از نظر اقتصادی تولید می شود و محصولات پنبه ای را نسبتاً ارزان می کند. این الیاف را می توان به طیف گسترده ای از پارچه ها از پارچه های سبک وزن و توری گرفته تا پارچه های بادبانی سنگین و مخمل های ضخیم تبدیل کرد که برای انواع پوشاک، اثاثیه منزل و مصارف صنعتی مناسب است. پارچه های نخی می توانند بسیار بادوام و در برابر سایش مقاوم باشند. پنبه رنگ های زیادی را می پذیرد، معمولاً قابل شستشو است و می توان آن را در دمای نسبتاً بالا اتو کرد. پوشیدن آن راحت است زیرا رطوبت را به سرعت جذب و آزاد می کند. هنگامی که گرما مورد نظر باشد، می توان آن را چرت زد، فرآیندی که به پارچه سطحی پرزدار می دهد. فرآیندهای تکمیلی مختلفی برای مقاوم کردن پنبه در برابر لکه، آب و کپک ایجاد شده است. برای افزایش مقاومت در برابر چروک شدن، در نتیجه کاهش یا حذف نیاز به اتو؛ و کاهش انقباض در شستشو به بیش از ۱ درصد. پنبه نبافته که از ادغام یا چسباندن الیاف به یکدیگر تهیه می شود، برای ساخت محصولات یکبار مصرف به عنوان حوله، پارچه های پولیش، کیسه های چای، رومیزی، بانداژ، و یونیفرم ها و ملحفه های یکبار مصرف برای مصارف بیمارستانی و پزشکی مفید است.

 

 

طرز کاشت بذر پنبه

برای طرز کاشت بذر پنبه باید به این نکته توجه داشته باشید که الیاف پنبه را می‌توان تقریباً به سه گروه بزرگ تقسیم کرد که بر اساس طول اصلی (طول متوسط الیافی که یک نمونه یا عدل پنبه را تشکیل می‌دهند) و ظاهر. گروه اول شامل الیاف ظریف و براق با طول منگنه از حدود ۲.۵ تا ۶.۵ سانتی متر (حدود ۱ تا ۲.۵ اینچ) است و شامل انواعی با بالاترین کیفیت - مانند پنبه Sea Island، Egyptian، و پنبه پیما می باشد. پنبه‌های بلند با کمترین فراوانی و سخت‌ترین رشد، گران هستند و عمدتاً برای پارچه‌های ظریف، نخ‌ها و جوراب بافی استفاده می‌شوند. گروه دوم شامل پنبه معمولی با منگنه متوسط، مانند American Upland، با طول منگنه از حدود ۱.۳ تا ۳.۳ سانتی متر (۰.۵ تا ۱.۳ اینچ) است. گروه سوم شامل پنبه‌های درشت و کوتاه با طولی حدود ۱ تا ۲.۵ سانتی‌متر (۰.۵ تا ۱ اینچ) است که برای ساخت فرش‌ها و پتوها، پارچه‌های درشت و ارزان قیمت و ترکیب با الیاف دیگر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که پنبه از طریق بذر تکثیر می‌شود که بذرهای بزرگ بیضی مانندی دارد. به هنگام رشد ابتدا بستر مورد کاشت را آماده و بذر گیاه را به مدت چندین ساعت در آب ولرم خیس کنید، سپس بذر گیاه را در عمق ۴ تا ۷ سانتیمتری زمین مورد کاشت بکارید و گیاه را آبیاری کنید، پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند که از رشد آسانی نیز برخوردار است.

خواص بذر پنبه

* دمای مورد نیاز: دمای مناسب برای رشد این گیاه ۲۲ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد است.
* زمان گلدهی: گلدهی این گیاه دو ماه پس از کاشت بذراست.
* مقدار آبدهی: به آبیاری متوسطی دارد.
* نور: گیاهی آفتاب دوست است که برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد.

تخم پنبه دانه چیست؟

تخم پنبه دانه تشکیل شده از سه قسمت 1-تارهای سفید رنگ 2-پوسته چسبیده به مغز که به رنگ قهوه ای تیره بوده 3-مغز دانه که حاوی پروتئین و روغن زیادی می باشد و به رنگ سفید بوده تشکیل شده است.

از تارهای تخم پنبه برای تهیه نخ در کارخانه های ریسندگی استفاده می شود ولی از پوسته و مغز تخم پنبه برای خوراک دام استفاده بسیاری می شود. پوسته تخم پنبه حدود وزن 40-45 درصدی دانه را تشکیل داده و مغز تخم پنبه حدود 50-55 درصدی وزن دانه را تشکیل می دهد.

 

تخم پنبه دانه برای خوراک دام شیری

پس از خارج کردن روغن از دانه های روغنی پنبه دانه, تفاله باقی مانده از آن را تبدیل به کنجاله پنبه دانه کرده و برای مصرف خوراک دام استفاده می کنند. کنجاله پنبه دانه برای پرورش دام و طیور بعد از کنجاله سویا و ذرت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. بیشترین اهمیت آن به پروتئین و چربی آن بر می گردد. این پروتئین  چربی باعث افزایش شیر در دام های شیری شده و مقدار مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها را تامین می کند.

چربی تخم پنبه و مصرف آن برای دام, چربی شیر دام را بالا می برد و به حفظ و ماندگاری شیر دام بسیار کمک می کند.

خواص پنبه دانه برای تغذیه دام

نهاده گیاهی با پروتئین بالا

دارای چربی بالا که باعث حفظ ماندگاری شیر دام می شود

دارای فیبر بسیار بالا

دارای انرژی فوق العاده بالا

عوامل مؤثر بر گیاه پنبه:

-درجه حرارت پایه گیاه:13 تا 15 درجه سانتی گراد
دمای مطلوب برای جوانه زنی:در حدود 22 درجه سانتی گراد
مناسب ترین درجه حرارت برای رشد پنبه:21 تا 26 درجه سانتی گراد
درجه حرارت برای گل دهی و میوه دهی:26 تا 32 درجه سانتی گراد
حرارت قابل تحمل برای گیاه:درحدود 35 تا 45 درجه سانتی گراد

-به طور کلی پنبه در گروه گیاهان گرما دوست ونور پسند قرار دارد.یکی از مهم ترین شرایط کشت پنبه نور کافی است که کمبود آن در عملکرد تأثیرات منفی دارد و باعث ریزش گل می شود که این امر به دلیل کاهش فتوسنتز و نرسیدن مواد به شاخه های جانبی است.

-معمولاً پنبه به انواع خاک ها سازگاری دارد اما خاک های شنی و رسی، حاصل خیز با عمق زیاد مطلوب گیاه پنبه است. پنبه به PH خاک زیاد حساس نیست به طوری که در خاک هایی با PH حدود 5 تا 10 کشت می شود.پنبه جزء گیاهان مقاوم به شوری است.

تناوب زراعی: پنبه به عنوان اولین محصول وجینی پس از گیاهان علوفه ای چند ساله ،‌کود سبز و یا کود حیوانی فراوان ( ۳۰ الی ۵۰ تن در هکتار ) قرار می گیرد .

پنبه از محصولاتی است که می توان آن را طی چند سال مداوم در یک زمین کاشت بدون آنکه عملکرد آن نقصان یابد .

مثالهایی از تناوب پنبه عبارتند از :‌

یونجه ـ پنبه ـ ذرت ـ گندم ـ آیش

کود سبز ( خلر ، منداب ، شنبلیله ، لوبیا روغنی و یا شبدر ) ، پنبه ـ حبوبات ـ گندم

کود سبز ( خلر ، چاودار، ماشک ) ، پنبه

پنبه ـ آیش ـ گندم

پنبه ـ آیش

کود شیمیایی: تولید هر تن وش ( دانه همراه با الیاف ) موجب خروج ۳۲ تا ۴۶ کیلو ازت ،‌۱۲ تا ۱۵ اکسید فسفر ، ۳۲ تا ۴۳ کیلو اکسید پتاسیم ، ۳۰ الی ۴۰ کیلو اکسید کلسیم (cao) و ۸ تا ۱۰ کیلو منیزیوم (Mgo) از زمین می گردد. بطور معمول ۹۰ الی ۱۵۰ کیلو ازت ، ۹۰ تا ۱۲۰ کیلو فسفر و در صورت کمبود پتاسیم ۵۰ تا ۶۰ کیلو اکسید پتاسیم در هکتار بکار می برند .

 

تاریخ کاشت: حداقل درجه حرارت برای جوانه زدن بذر پنبه حدود ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد . بهترین درجه حرارت برای جوانه زدن و رشد گیاهچه پنبه حدود ۳۴ درجه سانتی گراد است .

میانگین درجه حرارت شبانه روزی هوا به حداقل ۱۵ درجه سانتی گراد رسیده .

 کاشت: بذر سالم پنبه می تواند تا ۱۱ سال قوه نامیه خود را حفظ نماید مشروط بر آنکه در شرایط مساعدی نگهداری شود .چنانچه درصد جوانه زدن بذری از ۸۰ درصد کمتر باشد بایستی از کشت آن خودداری شود .مساله دیگر در کشت پنبه وجود کرک روی پنبه دانه است . کرک نه تنها بر کار دستگاه ردیف کار ایجاد اختلال می نماید بلکه در جذب آب دخالت نموده و جوانه زدن را به تأخیر می اندازد .برای کرک زدائی می توان از وسایل مکانیکی سانیده استفاده نمود .

اما مواد شیمیایی ماند اسید سولفوریک ( فرو بردن بذر در محلول ۱ نرمال اسید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و سپس شستن کامل و خشک کردن بذر ) و یا قرار دادن پنبه دانه تحت تأثیر بخار اسید کلریدریک نتیجه بهتر و کامل تری می دهد و کرکها بهتر حذف می کند.

کنترل علفهای هرز: پنبه به علف کشهای هرونی بسیار حساس است . علف کشی مانند تریفلورالین را می توان قبل از کاشت با خاک مخلوط نمود . این علف کش اثر بقائی داشته و بذر علفهای هرز را در مرحله جوانه زدن تا ۲ الی ۳ ماه پس از سبز شدن محصول کنترل می کند بدون اینکه بر پنبه اثر نامطلوبی گذارد .

آفات و امراض: کرم خاردار پنبه ، کرم غوزه پنبه ، کرم برگخوار پنبه ، کرم ساقه خوار پنبه ، عسلک پنبه ، تریپس زرد پنبه ، سن سبز پنبه ، سنگ تخم پنبه ، کنه تار عنکبوتی و کک پنبه را نام برد .

کرم خاردار پنبه با نام علمی Earias insulana از مهمترین آفات پنبه در ایران محسوب می شود .

 

کرم خاردار به رنگهای قهوه ای ، زرد یا سبز زیتونی و گاهی خاکی دیده می شود . بر روی حلقه های پشتی بدن لارو برآمدگی های گوشتی خار مانند دیده می شود . این کرم از اوایل فصل به غنچه های جوان حمله و از طریق تغذیه آنها را سوراخ کرده و باعث ریزش گلها و غوزه های جوان می گردد . غوزه های مسن مقاومت نشان داده و ریزش نمی یابد .

و نیز مبارزه شیمیایی با سمومی مانند گوزاتیون یا سوین امکان پذیر است .

کرم غوزه پنبه با نام علمی Heliothis obsoleta علاوه بر پنبه به بسیاری محصولات دیگر نیز حمله می کند . خسارت توسط لاروهائی بعمل می آید که طول آنها به ۴۰ میلیمتر می رسد و رنگ بدن آنها از سبز تا سیاه متفاوت و روی پشت آنها چهار ردیف نوار تیره مشاهده می شود . لاروهای جوان ابتدا از پارانشیم برگ تغذیه و سپس به غنچه ، گل و غوزه حمله و غوزه ها را سوراخ می کند .

کرم برگخوار پنبه با نام علمی Spodoptera littoralis عمومی است که به پنبه خسارت وارد می سازد .

طول لارو کامل به ۴۰ میلیمتر می رسد و رنگ آن از زرد مایل به سبز تا سیاه مایل به خاکستری با نقطه های سیاه تغییر می کند . در روی سینه و شکم لارو خطوط طولی سبز مایل به زرد و در طرفین بدن نوار پهن موج دار به رنگ زرد تیره مشاهده می شود .

مبارزه زراعی علیه کرم برگخوار پنبه با جمع آوری بقایای محصول ، انهدام علفهای هرز و شخم عمیق پس از برداشت محصول می باشد . مبارزه شیمیایی با سمومی مانند دیپترکس ، سوین و گوزاتیون توصیه شده است .

کرم ساقه خوار پنبه بنام علمی Platuedra vilella کرمی کوچک به طول ۷ تا ۱۱ میلیمتر است که در ابتدای جوانی از جوانه های پنبه تغذیه و سپس از راس ساقه به داخل آن نفوذ و دالانی طولی به طول ۵ تا ۸ سانتی متر بوجود می آورد . شدت خسارت این آفت با گذشت فصل و چوبی شدن ساقه ها کاهش می یابد .

عسلک پنبه با نام علمی Bemisia tabaci شته ای است که به بسیاری گیاهان زراعی حمله می کند . این شته از طریق مکیدن شیره پرورده از آوند آبکشی سبب ضعف بوته ها گشته و با ترشحات خود سبب بهم چسبیدگی الیاف و نیز توسعه قارچها می گردد . خسارت اخیر موجب افت کیفیت محصول می شود . برای مبارزه شیمیایی ممکن است از سموم تیودان ، دیمیکرون و یا پرفکتیون استفاده نمود .

تریپس زرد پنبه با نام علمی Thrips flavus حشره زرد کوچکی است که بسرعت از بوته ای به بوته دیگر انتقال و به جوانه ها ، برگها و غوزه های جوان حمله و در سطح زیرین برگ ایجاد لکه های نقره ای می کند .

برای مبارزه با این آفت ممکن است از سموم فسفره استفاده بعمل آورد .

سنک تخم پنبه با نام علمی Oxycarenus hylipennis حشره کوچکی به طول ۴ تا ۵ میلیمتر است که از لپه دانه های رسیده تغذیه می کند . برداشت زودهنگام محصول جهت پیش گیری از تخم ریزی حشره بر روی دانه ها موثر است . کنترل شیمیایی علیه سایر آفات بر کنترل سنک تخم پنبه نیز موثر واقع می شود .

عامل بیماری بوته میری پنبه قارچی است بنام Fusarium oxusporum  که به بافت آوندی ریشه حمله و انتقال آب را مختلف می نماید .

ریزش برگهای مسن در اثر حمله این قارچ تسریع گشته و پژمردگی بوته در ارقام حساس مشاهده می گردد .

ظاهراً ارقام استونویل ، کوکروامپایر به این بیماری مقاوم و ارقام آکالا و دلتا پاین ۱۵ به این بیماری حساسند .

بیماری پژمردگی پنبه توسط قارچ Verticillium dahliae ایجاد می شود .بارزترین نشانه بیماری زرد شدن حاشیه برگها و فواصل رگبرهاست .

انتقال آب در اثر توسعه بیماری دچار اختلال شده و گیاه دچار پژمردگی می گردد . مبارزه بااین بیماری از طریق عملیات معمول بهداشتی ،‌ضد عفونی بذر با قارچ کشها و استفاده از ارقام مقاوم بعمل می آید . ظاهراً رقم ساحل مقاومت نسبی به این بیماری دارد .

بیماری ساق سیاه پنبه توسط یک نوع باکتری بنام Manthomonas malvacearum ایجاد می شود . حمله این باکتری سبب پوسیدگی و سوختگی ساقه و طوقه پنبه می شود . بدنبال توسعه بیماری ساقه ها خشک و یا ضعیف شده و در اثر باد و وزن بوته می شکند . عملیات بهداشتی ، ضد عفونی بذر و استفاده از ارقام مقاوم برای کنترل این بیماری توصیه شده است .

بیماری مرگ گیاهچه پنبه توسط قارچ ساپروفیت Rihizoctonia Solani ایجاد شده و در اوایل دوره رشد به پنبه آسیب می رساند . گاهی گیاهچه قبل از سبز شدن دچار بیماری گشته و در زیر خاک از بین می رود . مبارزه با این قارچ از طریق تأمین شرایط مناسب برای تسریع در سبز شدن بذر و نیز انتخاب ارقام مقاوم انجام پذیر است .

موارد استفاده: کنجاله پنبه دانه ۳۳ الی ۴۳ درصد پروتئین دارد و بعنوان مکمل پروتئین در جیره دام مصرف می شود .

فروشگاه گونی،|فروشگاه کیسه| کیسه فروشی|گونی فروشی|فروش کیسه| فروش گونی|کارخانه گونی|کارخانه کیسه|گونی پتروبافت| کیسه پتروبافت| گونی لمینت پتروبافت|شرکت تولیدی گونی| شرکت تولیدی کیسه|شرکت گونی| شرکت کیسه| شرکت کیسه بافی| شرکت گونی بافی| گونی| کیسه|پاکت|گونی پلی پروپیلن| پاکت پلی پروپیلن|جامبوبگ| بیگ بگ| لمینت دار| لیمنت| تولید لمینت| تولید کننده لمینت| تولید کیسه پلی پروپیلن| تولید کیسه لمینت|کیسه سیمان| پاکت سیمان|گونی سیمان|گونی برنج|

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :