برای تماس کلیک کنید 02166594014

منوپتاسیم فسفات

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 29 خرداد 1402 در ساعت 11 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مونو پتاسیم فسفات

 

کود مونو پتاسیم فسفات چیست؟ مونو پتاسیم فسفات یا MKP نوعی کود شیمیایی بوده که ترکیبی از نمک پتاسیم و فسفات معدنی است. به عنوان کودی فاقد نیتروژن، زمانی که کود نیتروژن دار باید محدود شود، MKP منبع ارجح فسفر و پتاسیم است. زمان ذکر شده می تواند آغاز فصل رشد گیاه باشد که پتاسیم و فسفر برای تشکیل ریشه گیاه ضروری است. استفاده از این کود در زمان میوه دهی، به محصولات حاوی قند بالاتر و باکیفیت تر منجر می شود.

 

کود MKP عموما به عنوان یک مکمل تغذیه، برای کمک به جبران کمبود مواد مغذی و افزایش کیفیت محصول استفاده می شود. پس یک ترکیب، نمی تواند جایگزین برنامه کامل باروری گیاه در نظر گرفته شود. استفاده از این کود برای گیاهان در حال رشد فعال بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت. در مواقعی که گیاهان دچار تنش رطوبتی هستند یا در دوره‌ هایی که دمای بالا و رطوبت کم حاکم است، باید از اسپری کردن یا به اصطلاح محلول پاشی این محصول خودداری شود. ماده مغذی فوق العاده قوی MKP، به طور ویژه برای تولید میوه ها، گل های سنگین، به حداکثر رساندن رشد جوانه ها و افزایش تراکم جوانه ها در تمام مراحل شکوفایی فرموله شده است.

 

 

 

مونو پتاسیم فسفات یا MKP، تقویت کننده نهایی بلوم یا همان شکوفایی است. مهم نیست از چه مکمل های دیگری برای جبران مواد مغذی استفاده می کنید. بهتر است MKP را در طول فصل شکوفایی با سایر مکمل یا کودها همراه کنید تا نتایجی بهتری به دست آورید. درست است که این کود سنتتیک است، اما بهترین و مقرون به صرفه ترین تقویت کننده شکوفایی در بازار است.

 

 

خصوصیات فیزیکی و شیمایی مونو پتاسیم فسفات

این ماده با بلورهای بی رنگ یا پودر گرانول سفید به فروش می رسد. ساختار چهار ضلعی دارد. چگالی مونوپتاسیم فسفات 338/2 گرم در سانتی متر مکعب است. در دمای 6/252 درجه سانتیگراد ذوب می شود. این ماده محلول در آب و در الکل نامحلول است.

 

آنالیز محصول

 

مقدار

ماده مغذی

52%

P2O5

22.7%

p

34%

K2O

28.7%

K

 

 

فرآیند ساخت کود مونو پتاسیم فسفات

این کود که در دسته کود های فاقد نیتروژن طبقه بندی می گردد، حاوی ۵۲ درصد P2O5 و ۳۴ درصد K2O می باشد و حلالیت آن در آب با بالا رفتن حرارت افزایش می یابد. تهیه صنعتی این کود با ترکیب دو ماده اسید فسفریک و کربنات پتاسیم یا پتاسیم هیدروکسید صورت می پذیرد.

در فرآیند ساخت این کود معمولاً از فسفریک اسید بیشتری استفاده می شود؛ چرا که حضور مقدار اضافی از این اسید از تشکیل فرآورده های جانبی همچون مونو هیدروژن فسفات جلوگیری می کند. از آنجایی که مونو پتاسیم فسفات برای انحلال در آب نیاز به حرارت دارد، می توان آن را در دمای اتاق به حالت متبلور درآورد.

موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

از آنجایی که این کود فاقد نیتروژن است، کشاورزان معمولاً زمانی آن را به کار می برند که باید استفاده از کود های نیتروژن داری همچون NPK، نیترات پتاسیم، نیترات آمونیوم و نیترات کلسیم را محدود کرد.

فصل رشد زمانی است که گیاه بیشترین نیاز را به پتاسیم و فسفر دارد؛ چرا که در حال تشکیل و آغاز رشد ریشه خود می باشد. گاهی اوقات کشاورزان از این کود برای تکمیل فعالیت کود های نیتروژن دار نیز استفاده می کنند که در این موارد هر یک از کود ها باید به صورت مجزا و جداگانه مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی سطح بالای فسفر در کود MKP تقسیمات سلولی را افزایش داده و رشد بافت های جدید گیاه را نیز افزایش می دهد و از رشد میوه های زودرس مراقبت می کند. بنابراین بیشترین مصرف این نوع کود به هنگام ریشه زایی گیاه بوده و در این زمان بهترین بازده را می توان از این کود دریافت نمود.

این نوع کود معمولاً برای کاشت درختان و بوته هایی مورد استفاده قرار می گیرد که محصول آن ها میوه های شیرین هستند. مونو پتاسیم فسفات به خودی خود قادر است تا میزان تولید قند در این میوه ها را افزایش داده و آن ها را شیرین تر کند.

میزان استفاده از این کود برای میوه های درختی، انگور، سبزیجات و سیب زمینی معمولاً ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار بوده و برای مرکبات، گوجه و موز تا ۳۰۰ کیلوگرم نیز می رسد. البته این اعداد با توجه به وضعیت خاک، شرایط اقلیمی و… می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

 

کاربردهای مونوپتاسیم فسفات

از جمله کاربرد های مونو پتاسیم فسفات، استفاده از آن در کشاورزی به عنوان کود و به عنوان منبعی برای پتاسیم و فسفر برای گیاه است؛ که موجب افزایش موقت گیاهان در برابر آفات و بیماری ها، افزایش تشکیل ریشه در آن ها، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، بهبود رنگ و وزن میوه ها و از بین بردن بیماری های قارچی میشود. از این ماده به عنوان ماده ی اولیه در برای صنایع مکمل های غذایی، خوراک دام ها، صنایع داروسازی استفاده نیز استفاده میشود.

کاربرد های دیگر آن شامل:

 1) استفاده  از این ترکیب به عنوان عاملی بازی برای  تنظیم  pH در برخی محصولات مشخص و کاهش خروج آمونیاک از کود است

 2) استفاده از آن به عنوان مکمل های غذایی

 3) ماده ی اصلی در نوشابه های انرژی زا

 4) در صنایع نساجی

5) ساخت پوشش های دندان برای حفظ مینای آن

 6) در ساخت خمیر دندان و دهان شویه مانع از پوسیدگی دندان میشود

 7) استفاده از آن در شیر خشک و در غذای دام ها به عنوان امولسیافر

 8) در صنایع آرایشی و بهداشتی  و صنایع غذایی مثل سوسیس ها، گوشت ها فراوری شده، آبنبات ها، نوشیدنی ها و در مکمل های غذایی به عنوان عاملی برای کنترل pH مورد استفاده اند.

 

 

عملکرد و خواص مونو پتاسیم فسفات:

 

به دلیل خواص منحصر بفرد، می تواند در سیستم آبیاری برای هر نوع محیط و خاکی استفاده شود.

 

از نظر مصرف کاملا برای انسان ایمن است.

 

به سادگی در آب قابل حل است.

 

بر خلاف اسید فسفریک، به دلیل خاصیت اسیدی ملایم، برای تجهیزات سیستم آبیاری زمین، خاصیت خورندگی ندارد.

 

برای مصرف به صورت محلول، مخلوط کود یا تغذیه خاک مناسب است.

 

با اغلب کودهای دیگر سازگاری دارد، بجز کودهای حاوی کلسیم و منیزیم. برای حل این مسئله می توان از دو مخزن برای کود دهی استفاده کرد.

 

هم برای محلول پاشی و هم برای سیستم آبیاری قطره ای مناسب است. خاصیت مونو پتاسیم فسفات باعث شده تا این کود از مسدود شدن سیستم آبیاری قطره ای جلوگیری کند.

 

مزایای استفاده از کود مونو پتاسیم فسفات

افزایش میزان ریشه زایی.

تنظیم سنتز پروتئین در گیاه و در نتیجه افزایش تقسیم سلول ها و رشد بهتر گیاه.

حفاظت از گیاه به هنگام فصل سرما و در هوای خشک.

مکمل بسیار خوب برای خاک های آهکی با توجه به PH اسیدی کود.

ثابت نگه داشتن اسیدیته خاک به دلیل خاصیت بافری بالا.

افزایش عملکرد آنزیم های گیاه.

افزایش تنفس و تعریق گیاه و در نتیجه جذب بیشتر مواد مغذی از خاک.

کاهش احتمال بروز بیماری های گیاهی و سرکوب بیماری هایی همچون کپک پودری برگ ها.

ایمنی مناسب و سازگاری با محیط زیست.

 

 

فواید مونو پتاسیم فسفات برای گیاه چیست؟

 

1. 100% غنی از مواد غذایی لازم برای گیاه است.

 منبع بسیار غلیظی از فسفر و پتاسیم است.

 

ایده آل برای کاربرد در مرحله تولید میوه بوده و باعث افزایش محتوای قند و در نتیجه کیفیت میوه ها می شود.

 

فاقد سدیم کلراید یا نمک و سایر عناصری که برای گیاه ضرر دارند می باشد و pH پایینی دارد.

 

فاقد فلزات سنگین است.

 

باعث بهبود رنگ گیاه و افزایش تحمل آسیب های مکانیکی در گیاه می شود.

 

باعث افزایش رشد ریشه گیاه می شود.

 

 

 

 

چرا گیاهان نیاز به فسفر دارند ؟

فسفر به سنتز پروتئین ها کمک می کند که موجب رشد سلول و تقسیم سلولی سالم می شود. این عنصر موجب تشکیل بافت های جدیدی در گیاه می شود. همچنین با تزریق این ماده به خاک رشد ریشه ی گیاه بهتر می شود و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم تر می گردد.

کمبود فسفر در گیاهان در صورت عدم درمان می تواند منجر به فاجعه شود و گیاهان را از بین ببرد. در نتیجه پیشگیری از فقدان این عنصر با تزریق به موقع کود به خاک امری ضرری است. تشخیص کمبود این عنصر در گیاه نسبت به تشخیص عناصر مهم دیگر مانند K و نیتروژن سخت تر است زیرا گیاه در طی رشد علائم قابل مشاهده ای از خود به نمایش نمی گذارد.


البته در بعضی گیاهان مانند ذرت ، علائم تغییر رنگ غیر طبیعی در آن ها در اثر کمبود P دیده می شود. این علائم شامل پدیدار شدن رنگ سبز و یا آبی تیره در برگ ها و تغییر رنگ ساقه ها به ارغوانی می باشد. همچنین لبه ی برگ ها می تواند به ارغوانی متمایل گردد.

تاثیرات مثبت بر طرف نمودن کمبود p در گیاه را می توان با کود های MKP مشاهده نمود

 

 

استفاده از این ماده برای گیاهان چگونه است ؟

اعمال هر نوع کودی قبل از استفاده نیاز به مطالعات دقیق خاک شناسی دارد اما بطور تقریبی این ماده را برای درختان و محصولات زراعی بصورت زیر استفاده می نمایند :

سیب، هلو، گیلاس، آلو، زردآلو

 ( 2.26 – 4.53 کیلوگرم) در هر هکتار مورد نیاز است

گلابی:

 (3.62 کیلوگرم) در هر هکتار اعمال شود

شبدر و یونجه:

 (حدود 1 تا 3.5 کیلوگرم ) در هر هکتار به گیاه اعمال شود

بادام:

برای بادام عملیات کود دهی با کود مونو پتاسیم فسفات را معمولا 3 تا 4 بار در هر فصل انجام می دهند. برای هر برنامه ی کود دهی مقدار مورد استفاده ( 2.26  تا 4.5 کیلوگرم ) در هر هکتار می باشد. 

حبوبات:

 ( 2.26  تا 4.5 کیلوگرم ) در هر هکتار می باشد. 

انگور:

( 1.36 تا 2.26 کیلوگرم) کود در هر هکتار استفاده شود. 

پیاز:

 ( 2.26  تا 4.5 کیلوگرم ) در هر هکتار از  MKP برای پیاز مورد نیاز می باشد.

 

 

توت فرنگی :

(1.36 تا 4.5 کیلوگرم) در هر هکتار از این ماده برای توت فرنگی مورد استفاده قرار می گیرد. 

روش تولید مونو پتاسیم فسفات

 

روش ساخت مونو پتاسیم فسفات چند راه مختلف دارد. اما به طور کلی این ماده از ترکیب دو ماده اسید فسفریک و کربنات پتاسیم حاصل می شود. یکی از روش های تولید مونو پتاسیم فسفات، تخلیص اسید فسفریک مرطوب و افزودن آمونیاک مایع به اسید فسفریک خالص شده، جهت تهیه محلول مونو آمونیوم فسفات است. در نهایت محلول آبی کلرید پتاسیم برای تولید نهایی به محلول اضافه می شود.

 

تولید کنندگان مونو پتاسیم فسفات به میزان تقاضای بازار توجه ویژه ای دارند. از آنجایی که این ترکیب در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی و غیره کاربرد دارد، تولید کننده مونو پتاسیم فسفات، باید در گرید و درصد خلوص مشخصی به تولید ترکیب بپردازد.

مونو پتاسیم فسفات از جمله ترکیبات مصرفی در بسیاری از صنایع می باشد. نه تنها این ترکیب به عنوان کود جهت افزایش باروری گیاهان، بلکه در صنایع غذایی و دارویی نیز بسیار کاربرد دارد. امروزه به علت واردات این محصولات از سایر کشورها، قیمت روز کود مونو پتاسیم فسفات بر اساس نرخ روز محاسبه می شود.

 

سازگاری با سایر کودها

محصول فوق با اکثر کودهای محلول در آب سازگار بوده به جز برای کودهای حاوی کلسیم و منیزیم.

برای استفاده از این ماده در ترکیب با کود های کلسیم و یا منیزیم، از دو مخزن استفاده کنید. اگر سیستم شامل تنها یک مخزن باشد، کود را در زمان های مختلف اعمال کنید.

 

توصیه ها

زمانی که مصرف کود نیتروژن باید پایین نگه داشته شود، محصول فوق به عنوان یک منبع فسفر و K توصیه می شود. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این محصول، از این ماده می توان از طریق هر سیستم آبیاری و در هر محیط رشدی استفاده نمود. بر خلاف فسفریک اسید، این ماده به مقدار کمی اسیدی بوده، بنابراین سبب خوردگی پمپ های کود و تجهیزات آبیاری نمی شود.

 

صنایع کیسه بافی پتروبافت| صنایع تولیدی پتروبافت|کیسه بافی، گونی بافی| فروش گونی| فروش کیسه| شرکت تولیدی پتروبافت| شرکت کیسه| شرکت گونی بافی|شرکت گونی| شرکت کیسه بافی|شرکت پاکت سازی|تولیدی گونی پتروبافت|کیسه بافی|گونی|کیسه| چاپ|چاپ روی گونی|گونی لمینت| پاکت کامپوزیت|کامپوزیت| لمینت|تولید کیسه|تولید کیسه بافی| شرکت کیسه بافی|گونی بافی|پترو|پتروبافت| صنایع تولیدی پتروبافت|صنایع کیسه بافی|صنایع گونی بافی| نساجی|صنایع کیسه بافی پتروبافت|فروشگاه گونی،|فروشگاه کیسه| کیسه فروشی|گونی فروشی|فروش کیسه| فروش گونی|کارخانه گونی|کارخانه کیسه|گونی پتروبافت| کیسه پتروبافت| گونی لمینت پتروبافت|

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :