برای تماس کلیک کنید 02166594014

سود پرک چیست و چه کاربردی دارد ؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 14 فروردین 1402 در ساعت 8 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سود پرک چیست و چه کاربردی دارد ؟

سود پرک بازی بسیار قدرتمند با فرمول شیمیایی NaOH و در واقع همان هیدروکسید سدیم جامد است. سود پرک با اسامی دیگری مانند نام های کاستیک سودا (Caustic Soda)، سود سوز آور، سود جامد پرک و گاهی چربی گیر صنعتی نیز شناخته می شود.

هیدروکسید سدیم (Sodium hydroxide) یا سود سوز آور کاربردهای صنعتی مختلفی دارد و در تولید خمیر کاغذ و کاغذ، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پارچه، صابون، مواد شوینده، مواد شیمیایی، ابریشم مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

سودپرک ماده ای جامد سفید رنگ، فاقد بو و به شکل پولک های سفید رنگ است که به راحتی رطوبت هوا را جذب می کند و دچار چسبندگی می شود

 

 

 

 

ویژگیهای فیزیکی و شیمایی

سود پرک یک باز قوی و بسیار واکنشگر است که دمای ذوب آن ۱۳۹۰ درجه سانتی گراد است. این ماده به شدت جاذب رطوبت است و با رطوبت موجود در هوا واکنش می دهد بنابراین باید در نگهداری آن دقت کرد.

سود سوزآور یا کاستیک سودا در آب، اتانول و متانول به خوبی حل می شود و یک ماده بسیار خورنده برای ترکیبات آلی و غیر آلی است.این ماده با یک واکنش گرمازا در آب حل شده و خاصیت خورندگی آن به حالت محلول بیشتر می شود

 

 

 

.

روش تولید سود پرک چگونه است؟

الکترولیز محلول سدیم کلرید

فرایند اصلی تولید سود سوز آور، الکترولیز محلول‌ های سدیم کلرید در انواع ظروف الکترولیتی است. به عنوان مثال در فرایند پیل جیوه کاستنر- کلنر که به دلیل سمیت جیوه منسوخ شده است جریانی از جیوه به عنوان کاتد استفاده می ‌شود و ملغمه سدیم بدست آمده و پس از ترکیب با آب سود پرک را ایجاد می کند.

پیل دیافراگم فرایند معروف دیگری برای تولید این ترکیب شیمیایی است که در آن الکترولیت از آند به کاتد حرکت می‌ کند و سدیم هیدروکسید، گاز کلر و هیدروژن تولید می ‌شود.

.

فرایند سودا- آهک

یک فرایند قدیمی‌ تر برای تولید سدیم هیدروکسید فرایند سودا – آهک است که در آن سودا اَش (کلسیم هیدروکسید) در واکنش با سدیم کربنات به کاستیک سودا تبدیل می ‌شود

.

فروش سود پرک

این ترکیب به دلیل کاربرد گسترده در صنایع توسط شرکت ها و کارخانه های مواد شیمیایی تولید می شود. سود پرک چیستا و آراد برخی از انواع با کیفیت این ترکیب شیمیایی هستند. تولید کننده سود پرک معمولا کارخانه های مواد شیمیایی هستند و فروشنده سود پرک شرکت های مختلف تامین کننده مواد شیمیایی و مواد آزمایشگاهی می باشند.

مواد شیمیایی مرتبط با سود پرک (هیدروکسید سدیم)

 

کاربرد سود پرک در چه مواردی است؟

سدیم هیدروکسید یک باز قوی است که برای تولید نمک های سدیم، پاک کننده ها، تنظیم pH و تیتراسیون، سنتزهای ارگانیک و حتی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

سود سوزآور به دلیل خاصیت رنگ بری کاربرد گسترده ای در صنعت کاغذ سازی و نساجی دارد. استفاده از سود پرک به عنوان یک ماده اساسی برای تولید آلومینیوم از سنگ معدن آن نیز نمونه دیگری از موارد کاربرد سودپرک است.

سود پرک در صنایع غذایی برای شستن یا پوست کندن میوه ها و سبزیجات، آماده سازی قهوه و شکلات، تولید رنگ کارامل، تولید نوشیدنی های بدون الکل، سفت کردن بستنی و تولید نودل چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاستیک سودا همچنین به دلیل خاصیت قلیایی شدید برای تصفیه آب و افزایش PH آب مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای افزایش PH این است که خاصیت خورندگی آن کاهش یافته و درصد فلزاتی سمی و سنگین مانند قلع و مس را در آب کاهش می دهد.

علاوه بر این قدرت چربی بری سدیم هیدروکسید باعث شده که بطور گسترده ای برای تولید شوینده ها مورد استفاده قرار بگیرد و بیشترین کاربرد آن در صنعت تولید صابون است. شایان ذکر است که قدرت پاک کننده این ماده در آب گرم افزایش می یابد.

سود کاستیک همچنین در تولید سلول های سوختی و تولید رزین های اپوکسی (Epoxy resins) که در توربین ها بادی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای این ترکیب تولید سدیم متیلات در فرآیند تولید بیواتانول و بیودیزل است بنابراین ماده در صنایع تولید سوخت نیز استفاده می شود.

عوارض و خطرات کار با سود پرک

سدیم هیدروکسید می‌ تواند به راحتی با پروتئین‌ ها و چربی‌ ها در بافت‌ های زنده ترکیب شود سوختگی ‌های شیمیایی ایجاد کند و ممکن است در تماس با چشم باعث ایجاد کوری دائمی شود.

بنابراین، هنگام استفاده از این ترکیب یا محلول‌های آن، همیشه باید از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش‌های لاستیکی، لباس ایمنی و حفاظت چشم استفاده شود. در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم ها محل را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب فراوان شستشو دهید.

این ماده شیمیایی در صورت بلع می تواند باعث آسیب جدی ‌شود و مری و رگ‌ های خونی را می ‌سوزاند و می‌ تواند منجر به خونریزی منجر به مرگ شود.

توجه داشته باشید که انحلال در آب سدیم هیدروکسید بسیار گرمازاست و گرمای حاصل می ‌تواند باعث سوختگی یا آتش گرفتن مواد اشتعال زا شود

.

مضرات سود پرک

این ترکیب مضرات بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این ترکیب شیمیایی در واقع برای انسان ها خطرناک در نظر گرفته می شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت این ماده، می تواند باعث ناراحتی در دستگاه تنفسی فوقانی و زخم های مجرای بینی شود. مقادیر زیاد آن نیز می تواند منجر به آسیب طولانی مدت ریه شود.

سود پرک به دلیل داشتن خاصیت قلیایی بسیار قوی در صورت تماس با پوست، بلعیدن یا استنشاق آمی تواند به شما آسیب های بسیار جدی برساند. خوردن یا نوشیدن این ماده شیمیایی به صورت پودر یا محلول باعث سوختگی شدید و استفراغ فوری، حالت تهوع، اسهال یا درد در قفسه سینه، معده و همچنین مشکلات بلع می شود. آسیب به دهان، گلو و معده فوری است.

اثرات مضر سود پرک به عوامل مختلفی از جمله غلظت آن و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن بستگی دارد. تماس با غلظت های بسیار بالای سود پرگ می تواند باعث سوختگی شدید چشم ها، پوست، دستگاه گوارش یا ریه ها شود و در نتیجه باعث آسیب دائمی یا مرگ می شود. تماس طولانی یا مکرر این ماده شیمیایی با پوست نیز، ممکن است باعث درماتیت شود.

فروش سود پرک صادراتی

سود پرک کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. تولید کنندگان زیادی این ماده شیمیایی را در داخل کشور ایران تولید می کنند. کاستیک سودا تولید شده در ایران کیفیت بسیار مطلوبی دارد. بنابراین به کشورهای همسایه صادر می شود. در این بین سود پرک چیستا برند اصلی شرکت کیمیا تجارت چیستا و برند صادراتی شرکت است که از بهترین و معتبر ترین های تولید داخل با خلوص 98 درصد قطعی میاشد. شما گرامیان میتوانید برای ثبت سفارش خود از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید.

سود پرک کاربرد

سود پرک، یک نوع سود سوزآور به شکل پولک است. این ماده شیمیایی کاربرد های گسترده ای در صنایع دارد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

از این ماده شیمیایی در تولید الکل، پنبه سازی، تولید چرم و همچنین در صنعت نساجی برای رنگ کردن نایلون و پلی استر استفاده می شوند.

این ترکیب با تبخیر سود سوزآور مایع ساخته می شود و در صنعت معدن به عنوان عامل شناورسازی برای سنگ های معدنی مختلف مانند بوکسیت و در تجارت فرآوری سرامیک استفاده می شوند.

از این ماده شیمیایی اغلب در استخراج طلای جذب شده بر روی کربن فعال استفاده می شود.از سود پرک همچنین در ساخت نمک های سدیم و در تصفیه آب نیز استفاده می شود

.

کاربردهای دیگر سود پرک عبارتند از

  • صنعت خمیر و کاغذ
  • صنایع رنگرزی و دارویی
  • پردازش آلومینیوم
  • تولید صابون و مواد شوینده
  • صنعت نفت
  • تولید پلاستیک

 

نام تجاری

سود پرک، یک نوع از اشکال مختلف سود سوزآور است. نام تجاری این محصول سود سوزآور یا سود کاستیک یا هیدوکسید سدیم است

.

خرده فروشی

سود پرک به دو صورت عمده و خرده فروشی در بازار موجود است. شما می توانید براساس نیاز خود اقدام به خرید این محصول کنید. بسیاری از فروشگاه های مواد شیمیایی این محصول را به صورت خرده فروشی عرضه می کنند.

کاربرد در کارواش

سود پرک به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد، کاربرد های مختلفی در صنایع گوناگون دارد. یکی از این خواص، خاصیت پاک کنندگی و چربی زدایی قوی آن است. به همین دلیل از سود سوز آور در کارواش و شستشوی خودرو استفاده می شود. یک مزیت دیگر استفاده از این محصول در کارواش، ارزان قیمت بودن این ماده نسبت به سایر شوینده ها است. از سود پرک بیشتر در شستشوی بخش های غیر فلزی اتومبیل نظیر تایر ها، لاستیک ها و موکت کف خودرو استفاده می کنند

.

موارد ایمنی

کاستیک سودا در هر دو حالت آن یعنی سود مایع و سود پرک دارای خاصیت خوردنگی و سوزانندگی است و به دلیل اینکه قادر به تجزیه بافت های زنده می باشد در صورت تماس با اندام ها و بافت هایی همچون پوست ، چشم و غشاء مخاطی می تواند آسیب رسان باشد. این ماده سمی بوده و تنفس بخارات ناشی از آن بخصوص در حرارت بالا می تواند به ریه ها آسیب جدی وارد کند. هنگام استفاده از این ماده از وسایل محافظت شخصی نظیر دستکش ضد اسید ، عینک صنعتی ، لباس مخصوص و ماسک های فیلتر دار استفاده نمایید.

نگهداری و انبارداری سود پرک نیز از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. سود کاستیک پرک با وجود این که ماده ای پایدار می باشد ولی تمایل زیادی به جذب آب و گاز دی اکسید کربن دارد بنابراین باید در کیسه هایی که امکان تنفس و ارتباط هوایی ندارند بسته بندی شود و از پاره نبودن کیسه های اطمینان حاصل نماییم. همچنین در زمان نگهداری باید در محلی به دور از مواد اکسید کننده نظیر اسید ها انبار گردد. سود پرک ماده ای قابل اشتعال و قابل انفجار نیست ولی در صورت قرار گیری در محل آتش سوزی ممکن است گاز های سمی در محیط آزاد کند.

 

گونی دولایه سود پرک|کیسه گونی پودری|چاپ کیسه مواد پودری|گونی لمینت دار|گونی بسته بندی|گونی 25 کیلویی|گونی 10 کیلویی|گونی مواد شیمیایی|گونی و بسته بندی پتروبافت|کیسه پتروبافت|پتروبافت کیسه گونی|گونی پودر پنیر|کیسه گونی شیر خشک|کیسه گونی مواد آردی|گونی ادویه|گونی زردچوبه|مرکز تولید گونی و کیسه در تهران|تولید کننده کیسه آرد و سبوس در ایران|تولید انواع گونی و ارسال به تمام شهرستان ها|چاپ روی گونی آرد و برنج|

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :