برای تماس کلیک کنید 02166594014

دی اکسید تیتانیوم

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 23 ارديبهشت 1402 در ساعت 10 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide) یک ماده معدنی طبیعی است که از زمین استخراج می شود و سپس برای استفاده در محصولات مصرفی متنوع پردازش و تصفیه می شود. همچنین به عنوان اکسید تیتانیوم (IV) یا تیتانیا نیز در جهان شناخته می شود. این ترکیب شیمیایی از فلز تیتانیوم و اکسیژن تشکیل شده است.

از دی اکسید تیتانیوم در تولید بسیاری از محصولات از رنگ و غذا گرفته تا داروها و لوازم آرایشی بسیار استفاده می شود. همچنین از این ترکیب شیمیایی در برخی از محصولات ضد آفتاب به عنوان راهی برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید استفاده می شود.

این ترکیب به عنوان رنگدانه برای تولید لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی که روی پوست (ناحیه چشم)، ناخن ها و لب ها جهت ایجاد رنگ سفید استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی به افزایش شفافیت های محصول بسیار کمک می کند. دی اکسید تیتانیوم همچنین نور را جذب، منعکس یا پراکنده می کند و از اشعه ماوراء بنفش خورشید که می تواند باعث خراب شدن محصولات بهداشتی و آرایشی شود، جلوگیری می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص و ویژگی اکسید تیتانیوم

اکسید تیتانیوم یک ماده فعال مهم است که در برخی از محصولات ضد آفتاب استفاده می شود. کرم های ضد آفتاب توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان داروهای بدون نسخه (OTC) طبقه بندی می شوند. به این ترتیب، آنها باید ایمن و موثر باشند و باید با تمام الزامات دیگر ذکر شده در مونوگرافی ضد آفتاب OTC  سازمان غذا و دارویی آمریکا مطابقت داشته باشند.

 

این ترکیب شیمیایی به طور کلی یک پودر سفید است که به محصولات مختلف رنگ سفید می دهد. با این حال، وقتی از آن به عنوان پودر بسیار ریز استفاده می شود، دیگر به محصول رنگ سفید نمی دهد. این ترکیب شیمیایی به نام دی اکسید تیتانیوم ریز یا مقیاس نانو نامیده می شود که در بسیاری از محصولات ضد آفتاب OTC استفاده می شود.

وجود دی اکسید تیتانیوم نانو در محصولات ضد آفتاب به افزایش استقبال و استفاده مصرف کنندگان کمک می کند. استفاده مناسب از کرم های ضد آفتاب، در کاهش ابتلا به سرطان پوست بسیار مهم است.

به عنوان رنگدانه نیز، دی اکسید تیتانیوم یک افزودنی غذایی تأیید شده توسط FDA است که برای افزایش رنگ سفید در برخی از محصولات غذایی، مانند لبنیات و آب نبات ها و درخشندگی خمیر دندان و برخی داروها استفاده می شود. همچنین به عنوان طعم دهنده در انواع مواد غذایی رنگی از جمله سبزیجات خشک، آجیل، دانه ها، سوپ ها و خردل و همچنین آبجو و شراب استفاده می شود.

دی اکسید تیتانیوم چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

منشا اکسید تیتانیوم

این ترکیب شیمیایی در طبیعت، به صورت سه کریستال آناتاز، بروکیت و روتیل یافت می شود. برای تولید رنگدانه ها، فقط از کریستال های روتیل و آناتاز می توان استفاده کرد. اگرچه این دو نوع به یک سیستم کریستالی یکسان تعلق دارند، اما تفاوت های مشخصی در ساختار شبکه آنها وجود دارد. سلول های شبکه در روتیل نزدیک تر از سلول های شبکه آناتاز هستند.

به همین دلیل، روتیل پایداری حرارتی بالاتری نسبت به آناتاز دارد. در حالی که سلول های آناتاز در چهار لبه به هم متصل شده اند، روتیل فقط در دو لبه متصل شده است. تفاوت های اصلی این دو نوع رنگدانه در مورد ویژگی های فیزیکی بر اساس این واقعیت ها دسته بندی شده است.

فرآیند تولید اکسید تیتانیوم

امروزه این ترکیب شیمیایی به دو روش در سراسر جهان تولید می شود. این دو روش عبارتند از:

 با استفاده از فرآیند سولفات

در فرآیند سولفات رنگدانه های سولفاته (آناتاز یا روتیل) از سنگ معدن ایلمنیت (FeTiO۳) و اسید سولفوریک غلیظ تولید می شوند. در همین حال، اکثر تولیدکنندگان از محصولات جانبی (اسید کلریدریک رقیق شده، ویتریول سبز) حاصل از این فرآیند استفاده کامل می کنند.

 

با استفاده از فرآیند کلرید

فرآیند کلرید که در طول زمان توسعه یافته است، از فناوری دوستدار محیط زیست با واکنش مواد اولیه غنی شده با تیتانیوم ناشی از گاز کلر و کک بنزین استفاده می کند. در دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد تتراکلرید تیتانیوم تولید می شود که با تقطیر تصفیه شده و مجددا در شعله اکسیژن خالص به دی اکسید تیتانیوم تبدیل می شود. کلر موجود به فرآیند بازگردانده می شود. در این فرایند رنگدانه های کلریدی (البته فقط رنگدانه های روتیل) تولید می شوند.

 

کاربرد های اکسید تیتانیوم

این ترکیب شیمیایی یک ماده طبیعی است که فرمول شیمیایی  TiO۲ساده ای دارد. بیشتر از آن به عنوان رنگدانه در صنایع استفاده می شود. تیتانیوم دی اکسید یک ماده شیمیایی معدنی است که حتی در دماهای بالا بسیار پایدار و غیر واکنشی است.

این بدان معناست که می تواند در تولید طیف وسیعی از محصولات، از رنگ و افزودنی های غذایی گرفته تا سرامیک، چسب و حتی خمیر دندان استفاده شود. در این محصولات از این ترکیب شیمیایی به عنوان یکی از اجزای اصلی، به عنوان پیش ساز یا به عنوان کاتالیزور استفاده می شود.

تولید رنگ

از این ترکیب شیمیایی به عنوان رنگدانه سفید در تولید رنگ ها استفاده می شود که پوشش مات را ایجاد می کند. رنگ تیتانیوم، محبوب ترین سایه سفید برای رنگ آمیزی است، زیرا این اثر مات و کدر است.

افزودنی غذایی

این ترکیب شیمیایی به عنوان یک افزودنی غذایی، عمدتا به عنوان رنگ دهنده مواد غذایی استفاده می شود و اغلب در شیرینی پزی، پخت و تولید سس استفاده می شود.

تولید ضد آفتاب

تیتانیوم دی اکسید به همراه اکسید روی در مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار موثر عمل می کنند و به عنوان یک ضد آفتاب معدنی عمل می کند که به طور فیزیکی نور خورشید را مسدود و از بین می برند. زیرا نانو ذرات این ترکیبات به عنوان آینه های بسیار کوچکی عمل می کنند که نور خورشید را پراکنده می کنند.

 

استفاده به عنوان پوشش

از آنجا که این ترکیب شیمیایی می تواند به طور طبیعی اشعه ماوراء بنفش را مسدود کند، همچنین به عنوان یک پوشش شیمیایی می می تواند موثر عمل کند. این ترکیب شیمیایی می تواند سطوح رنگ شده را در برابر آسیب های اشعه UV محافظت کند. به این ترتیب به طول عمر موثرتر سطوح کمک می کند.

تولید چسب

این ترکیب شیمیایی احتمال ترک خوردگی یا محو شدن رنگ در پلاستیک ها را به حداقل می رساند. به طور مشابه، از شکنندگی لاستیک هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می کند و به این دلایل به چسب های لاستیکی و پلاستیکی اضافه می شود.

تولید سرامیک

تیتانیوم خالص یا عنصری دارای بیشترین نسبت کشسانی به چگالی است. این بدان معناست که می تواند نیروی کششی و برشی فوق العاده ای را تحمل کند. با این حال، دی اکسید تیتانیوم یک ماده معدنی است و می تواند به راحتی پودر شود. با در نظر گرفتن این نکته، از آن در تولید سرامیک استفاده می شود نه به دلیل استحکام بالای آن، بلکه برای لعابی که در نتیجه تبلور این ماده معدنی در طول سرد شدن به سرامیک می بخشد.

تولید کفپوش

این ترکیب شیمیایی را می توان روی تخته کف یا انواع دیگر کفپوش ها به منظور افزایش درخشندگی و همچنین افزایش استحکام این محصولات در برابر مواد سایش استفاده کرد.

تولید لوازم آرایشی

در صنعت تولید آرایشی و بهداشتی تیتانیوم دی اکسید عمدتا به عنوان رنگدانه استفاده می شود، اگرچه در بسیاری از محصولات آرایشی به عنوان ضخیم کننده نیز کاربرد دارد.

تولید خمیر دندان

در حالی که این ترکیب هیچ فایده برای سلامتی دندان ندارد اغلب به منظور افزایش سفیدی محصول به خمیردندان ها اضافه می شود.

تولید صابون ها

این ماده شیمیایی رنگ مات سفید را به صابون ها ارائه می دهد که دستیابی به آن با استفاده از انواع دیگر رنگدانه ها بسیار دشوار است.

مواد غذایی حاوی دی اکسید تیتانیوم

دی اکسید تیتانیوم خوراکی دارای قطر ۲۰۰-۳۰۰ نانومتر (nm) هستند. به عنوان یک افزودنی مواد غذایی، باید این ترکیب شیمیایی ۹۹ درصد خالص باشد و بسیار بی خطر محسوب شود. دلیل استفاده از این ترکیب شیمیایی به عنوان افزودنی در مواد غذایی این است که خاصیت پراکندگی نور این ماده معدنی پودر شده، می تواند به افزایش سفیدی مات بسیاری از محصولات غذایی مانند تزئینات کیک یا شیرینی کمک کند.

این ترکیب شیمیایی همچنین به حفظ بهتر مواد غذایی کمک می کند، زیرا تولید اتیلن را در مواد غذایی کاهش می دهد و در نتیجه عمر مفید مواد غذایی را افزایش می دهد. به طور مشابه می تواند بسیاری از انواع میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرد. دی اکسید تیتانیوم به عنوان یک افزودنی مواد غذایی دارای شماره E171 است. برخی از محصولات غذایی که معمولا حاوی این افزودنی هستند عبارتند از:

  • آدامس
  • شیرینی
  • شکلات
  • خامه سازهای قهوه
  • تزئینات کیک

 

گونی دی اکسید تیتانیوم|کارخانه تولید کننده و فروشنده انواع کیسه و گونی پلاستیکی ساده یا معمولی (کیسه گونی پلاستیکی پلی پروپیلن )با مناسب ترین قیمت در تهران|لیست قیمت فروش انواع کیسه گونی پلاستیکی در مشهدو سبزوار|تولید انواع کیسه و گونی پلاستیکی در مشهد|عوامل موثر در تعیین قیمت گونی|مرکز تولید و فروش رول گونی در گونی پلاستیکی در کرمانشاه|خرید رول گونی پلاستیکی  صادراتی در تهران|فروش انواع گونی پلاستیکی|فروش انواع گونی پلاستیکی مشهد|قیمت فروش گونی پلاستیکی اصفهان|قیمت فروش کیسه گونی|قیمت فروش گونی یزد|قیمت فروش کیسه گونی یزد|قیمت فروش کیسه گونی پلاستیکی در رشت|قیمت فروش گونی پلاستیکی مازندران|قیمت فروش کیسه گونی شیراز|لیست قیمت فروش کیسه گونی پلاستیکی|فروش گونی عریض 100|فروش گونی عرض 35تا 80 لمینت|فروش گونی 70*100سبوسی و آردی|فروش انواع گونی پلاستیکی معمولی|

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :