برای تماس کلیک کنید 02166594014

انواع گونی پلاستیکی (ساده,ضدآب,ضدآفتاب)

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 28 خرداد 1401 در ساعت 9 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

انواع گونی پلاستیکی (ساده,ضدآب,ضدآفتاب)

گونی های پلاستیکی در میان انواع گونی ها ,رایج ترین نوع گونی برای بسته بندی محسوب می شوند. انواع مختلفی از گونی های پلاستیکی در بازار موجود است. از جمله ضد آفتاب ,رولی . این گونی ها بر اساس نیاز مشتریان در ابعاد مختلف به فروش می رسد  هر کدام از انواع این گونی های پلاستیکی خصوصیات و کاربرد خاص خود را دارند. برای خرید گونی های پلاستیکی مناسب بهتر است با خصوصیات هر کدام آشنا باشیم . تا بتوانیم مناسب ترین آن ها را تهیه کنیم . چنانچه قصد خرید گونی پلاستیکی دارید , در این مقاله از کیسه بافی پتروبافت با ما همراه باشید.

گونی پلاستیکی چیست؟

تاریخچه ساخت گونی به زمانی بر میگردد که بشر برای جابجایی مواد , نیاز به وسیله ای داشت. چرا که باید حجم زیادی از مواد را در بر می گرفت .شاید از همان جا بود که کیسه ها ساخته شد . رفته رفته ابعاد کیسه ها به آنچه امروز هست رسید. با پیشرفت علم به مواد اولیه این گونی ها موادی مثل پلاستیک اضافه شد. تا بتوانیم با آن ها مواد بسیار ریز را جابجا کنیم . این تغییرات باعث شد کاربردهای دیگری به کاربردهای انواع گونی پلاستیکی اضافه شود . در حال حاضر این گونی ها از دو نوع مواد صنعتی ساخته می شوند: پلی پروپیلن و پلی اتیلن.

این دو ماده سبک ,شفاف و مقاوم در برابر آب ,به الیاف نازکی تبدیل می شوند. الیاف به صورت پارچه های صنعتی در می آیند تا بتوان از آن ها ابعاد مختلف گونی های پلاستیکی را تهیه کرد . گونی های پلاستیکی که با پلی پروپیلن ساخته شده باشند محکمتر و منعطف تر هستند و آسان تر تهیه می شوند. همچنین مقاومت بیشتری در برابر هوای سرد و گرم دارند و قیمت آن ها نیز کمتر است.

انواع گونی پلاستیکی

گونی های پلاستیکی بر اساس کاربرد و نوع مواد به کار رفته در الیافشان انواع مختلف دارند. که در زیر به شرح مختصری از آن ها می پردازیم :

ساده

این نوع از گونی های پلاستیکی ,در برابر آفتاب مقاوم نیستند .بنابراین چنانچه ساعات زیادی در معرض آفتاب قرار بگیرند پوسیده می شوند. به همین دلیل برای مکان هایی که تابش مستقیم آفتاب دارند مناسب نیستند . همچنین این گونی ها ضد آب هم نبوده و آب و رطوبت به اخل آن ها نفوذ می کند .

ضد آب

همانطور که گفتیم گونی های پلاستیکی از پلی پروپیلن یا پلی اتیلن  ساخته می شود. هر کدام از این کیسه ها نیز چنانچه با مواد پلیمری خاص لمینت شده باشند, به گونی های پلاستیکی لمینت شده ,که اصطلاحا به آن ها گونی های پلاستیکی ضد آب می گویند,تبدیل می شوند. قیمت انواع گونی های پلاستیکی لمینت شده بیشتر است ,اما مقاومتشان بیشتر شده و در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند.

ضد آفتاب

گاهی الیاف به کار برده شده در گونی های پلاستیکی به مواد ضد یو وی آغشته می شوند .این کار آن ها را به گونی های ضد آفتاب تبدیل می کند . این گونی ها در برابر نور مستقیم آفتاب مقاوم بوده و کمتر دچار پوسیدگی می شوند. بیشترین مصارف این گونی ها به عنوان سایه بان در فضاهای باز می باشد. ماندگاری گونی های ضد آفتاب در برابر گونی های ضد آب بیشتر است.

رولی

در بیشتر موارد این گونی ها به صورت رولی تولید می شود. این امر باعث سهولت استفاده از آن ها می شود. با خرید گونی های پلاستیکی رولی می توان از آن ها نسبت به نیاز خودمان استفاده کرد . این رول ها در ابعاد مختلف و به صورت متری در بازار موجود می باشد.

ویژگی های گونی پلاستیکی

هر کدام از انواع گونی های پلاستیکی موجود در بازار ویزگی هایی دارند که بنا به جایی که به کار برده می شوند,مزایا و معایب محسوب می شوند. در ادامه به توضیح مزایا و معایب گونی های پلاستیکی می پردازیم :

بافت فشرده

بافت این گونی هانسبت به گونی های نخی و کنفی فشرده تر و ریز تر است .بنابراین برای جابجایی موادی که از بازیافت درشت کیسه های کنفی عبور میکنند, مناسب تر است . گونی های پلاستیکی ساده برای جابجایی موادی مثل گچ,آرد و سیمان و امثال آن مناسب نیست . برای این کار بهتر است از انواع گونی های ضد آب استفاده کرد.

قیمت مناسب

قیمت گونی های پلاستیکی ساده نسبت به گونی های کنفی و پارچه ای کمتر است و برای کسانی که نیاز به استفاده انبوه دارند گزینه مناسبی هستند . ارزان بودن گونی های پلاستیکی باعث می شود بتوان آن ها را جایگزین گونی کنفی و پارچه ای کرد.

قابلیت چاپ تصویر

روی گونی های پلاستیکی ساده(لمینت نشده)به دلیل بافت دار بودنشان امکان چاپ عکس نیست.بنابراین برای مواردی که نیاز به چاپ لوگودیا آدرس است,گزینه مناسبی محسوب نمی شود. در این موارد باید از گونی های پلاستیکی ضد آب استفاده کرد.

وزن کم

این گونی ها جزء کم وزن ترین گونی های موجود در بازار به حساب می آیند .بنابراین حمل و نقل تعداد زیاد آن ها آسانتر از سایر گونی ها می باشد.

ضدحریق

این گونی ها چه از پلی اتیلن تشکیل شده باشند و چه از پلی پروپیلن ضد حریق نیستند. این مواد در برابر مواد اشتعال زا شعله ور شده و خطرات زیادی به همراه دارند .بنابراین نباید از انواع گونی های پلاستیکی در مکان هایی که در مجاورت مواد اشتعال زا و اسید ها هستند ,استفاده کرد.

میزان مقاومت

مقاومت این نوع گونی های پلاستیکی در مقایسه با گونی های پارچه ای و کنفی ,در برابر اجسام تیز کم محسوب می شود . از آنجایی که گونی های پلاستیکی ضد آب دو لایه هستند , مقاومتشان در برابر بارهای سنگین نیز بیشتر است. بنابراین  برای جابجایی اجسام سنگین بهتر است از گونی های پلاستیکی ضد آب استفاده شود .

قابلیت بازیافت

همه انواع گونی های پلاستیکی قابلیت بازیافت دارند و بارها و بارها می توان از آن ها مجددا استفاده کرد. اما یکی از معایب آن ها این است در صورت رهاسازیشان در طبیعت نشده و حتی با گذشت سال ها تجزیه نمی شوند.

کاربرد انواع گونی پلاستیکی

انواع گونی های پلاستیکی کاربردهای متفاوتی دارند که در زیر به اختصار به آن ها می پردازیم :

قیر و گونی: در صنعت شهرسازی از انواع گونی های پلاستیکی رولی,برای قیر گونی جاده ها و خیابان ها استفاده می شود .

گونی ساختمانی: از انواع گونی های پلاستیکی به عنوان گونی ساختمانی و کیسه شن استفاده می شود.

استفاده در مزارع :از انواع گونی های پلاستیکی برای جابجایی محصولات در زمین های کشاورزی استفاده می کنند.

گونی نمای ساختمانی : از گونی های پلاستیکی رولی به عنوان گونی نمای ساختمانی استفاده می کنند.

سایبان :استفاده از گونی های پلاستیکی ضد آب و آفتاب به عنوان سایبان در مکان هایی که مسقف نیستند مرسوم است.

خرید انواع گونی پلاستیکی

انتخاب مناسب برای برطرف کردن هر کدام از نیازها نیاز به اطلاعات و دانش مشاوران در آن زمینه دارد.

گونی لمینت,کیسه لمینت,گونی معمولی,تولیدانواع کیسه و گونی لمینت,

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :